...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1227 - Zittingsperiode : 54


Auteur Gilles Foret, MR (06712)
Departement Vice-eersteminister en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post
Sub-departement Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post
Titel Rechtspersoonlijkheid voor robots.
Datum indiening11/06/2018
Taal F
Termijndatum13/07/2018

 
Vraag

De samenleving evolueert en steeds meer functies worden gerobotiseerd, zowel in de fabrieken als in het dagelijkse leven (slimme grasmaaiers, robotarmen om auto's te bouwen, humanoďde robots, enz.) Hun vormen en functies zijn gevarieerd en uiteenlopend en in de toekomst zullen het er nog meer zijn. In het licht van deze belangrijke ontwikkeling leeft bij bepaalde mensen het idee om robots rechtspersoonlijkheid toe te kennen. Momenteel werken de robots nog "geďsoleerd", maar in de toekomst zullen ze steeds meer geďntegreerd zijn en diverse toepassingen in zich bergen, zoals bijvoorbeeld een zelfrijdende auto die kan worden uitgerust met een gps-systeem Waze, een Spotifymuziekspeler, enz. Wie is er aansprakelijk bij een ongeval? De autobouwer? De falende applicatie? Of de volledige robot als zodanig? 1. Hebt u zich al over deze kwestie gebogen? 2. Hebt u dit onderwerp al besproken met bepaalde mensen? 3. Zou u hier een voorstander van zijn? In welke vorm? 4. Zo ja, werd er al een tijdpad uitgestippeld? 5. Hoe moeten we vandaag het juridisch aspect van deze realiteit benaderen?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B163
Publicatiedatum 10/07/2018, 20172018
Antwoord

1 en 2. De administratie beschikt over geen enkele informatie ter zake. Ik werd nog nooit gecontacteerd door een potentiële stakeholder in dit debat. Dat is logisch, gezien het debat op Europees niveau gevoerd wordt en gezien het zich momenteel nog in een erg preliminair stadium bevindt. 3. In februari 2017 nam het Europees Parlement een resolutie aan waarbij aan de Europese Commissie gevraagd werd om regels voor te stellen betreffende robotica en artificiële intelligentie om hun volledig economisch potentieel te benutten en een zekere veiligheidsstandaard te garanderen. Sommigen beschouwen de toekenning van rechtspersoonlijkheid aan autonome robots als potentieel gevaarlijk. Anderen vinden daarentegen dat het probleem moet worden aangekaart en besproken. Ik sluit mij aan bij het standpunt van het Europees Parlement dat het noodzakelijk is om klaarheid te brengen in de problemen die verband houden met de rechtsaansprakelijkheid van robots zoals bijvoorbeeld in het raam van de zelfrijdende wagens. Niettemin denk ik ook dat het toekomstige wettelijke kader in eerste instantie moet gebaseerd zijn op een grondige evaluatie door de Europese Commissie. Deze evaluatie moet de strategie uitstippelen die binnen de Unie zal moeten worden toegepast. De bedoeling hiervan is te vermijden dat elke lidstaat een individuele wetgeving aanneemt met als gevolg een lappendeken van uiteenlopende wettelijke maatregelen. 4. Ik heb nog geen tijdschema vastgesteld maar het probleem wordt momenteel besproken op Europees niveau. 5. Voor dit aspect verwijs ik u naar het antwoord van mijn collega, de heer minister Koen Geens, minister van Justitie, naar de vraag nr. 2744 van 11 juni 2018 .

 
Eurovoc-descriptorenINDUSTRIELE ROBOT | RECHTSTOESTAND