Bulletin nr : B127 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 2441 - Zittingsperiode : 54
Auteur | Kattrin Jadin, MR (01207) |
Departement | Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen |
Sub-departement | Mobiliteit, Belgocontrol, NMBS |
Titel | De gevolgen van de vereffening van Alitalia voor België (MV 18195). |
Datum indiening | 27/06/2017 |
Taal | F |
Publicatie vraag | B127 |
Publicatiedatum | 16/08/2017, 20162017 |
Termijndatum | 31/07/2017 |
Vraag |
Het personeel van Alitalia verwierp op 24 april 2017 het herstelpan voor de Italiaanse luchtvaartmaatschappij, die met ernstige financiële moeilijkheden kampt. De belangrijkste maatregelen waren een loonsverlaging met 8 % en het schrappen van 1.700 banen. Bij gebrek aan overnemer en aangezien de maatschappij volgens de verklaringen van de Italiaanse minister van Economische Ontwikkeling Carlo Calenda niet op staatstussenkomst kan rekenen, hangt Alitalia een vereffening binnen de zes maanden boven het hoofd. 1. Hoeveel vluchten vanuit België hebben Italië als bestemming ? 2. Zal het aantal vluchten gevoelig verminderen? 3. Welke rechtstreekse en onrechtstreekse economische gevolgen moeten we vrezen? |
Status | 1 réponse normale - normaal antwoord |
Publicatie antwoord | B162 |
Publicatiedatum | 29/06/2018, 20172018 |
Antwoord |
Dagelijks zijn er, inclusief de chartervluchten, een twintigtal vluchten vanuit België naar Italië; deze vluchten worden voornamelijk van op Zaventem en Charleroi uitgevoerd door luchtvaartmaatschappijen Ryanair, TUI Fly, Brussels Airlines en Alitalia. Alitalia biedt vijf vluchten per dag aan tussen Italië en Brussels Airport, waarvan drie vanuit Milaan Malpensa en twee vanuit Rome. Brussels Airlines, TUI Fly en Ryanair bedienen 14 Italiaanse steden zoals Rome, Venetië, Turijn, Bologna, Napels en Firenze. Mocht vervoerder Alitalia minder vluchten gaan uitvoeren, laat staan zijn vluchten schrappen als de doorstart van de luchtvaartmaatschappij faalt, dan zullen de andere vervoerders die actief zijn op de routes tussen België en Italië, zoals Brussels Airlines en Ryanair, daarvan ongetwijfeld gebruik maken om hun operaties uit te breiden teneinde het aanbod op de vraag af te stemmen. Bij een eventueel faillissement van Alitalia, zouden de rechtstreekse economische gevolgen beperkt moeten blijven tot het banenverlies van de personen die in België rechtstreeks in loondienst zijn bij Alitalia. |
Eurovoc-hoofddescriptor | VERVOERBELEID |
Eurovoc-descriptoren | ITALIE | VERVOERBELEID | LUCHTVAARTLIJN |