Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0780 - Zittingsperiode : 54
Auteur | Marco Van Hees, PTB-GO! (06701) |
Departement | Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie |
Sub-departement | Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie |
Titel | Huidige uitrusting van het spoorwegnet met de TBL1+- en ETCS-systemen. |
Datum indiening | 13/06/2017 |
Taal | F |
Termijndatum | 14/07/2017 |
Vraag |
Automatische noodstopsystemen voor de treinen zoals TBL1+ en ETCS zijn essentieel voor de veiligheid op het spoor. In het Jaarverslag veiligheid 2015, blijkbaar het enige tot op heden, verwijst Infrabel op bladzijde 7 naar "de implementatie van TBL1+ (efficiëntiedekking van 99,9%)" en vermeldt dat "eind 2015 80% van de hoofdsporen in dienst uitgerust zijn met TBL1+ en/of ETCS". Het verschil tussen die twee percentages roept vragen op. Enerzijds heeft men het over een efficiëntiedekking van TBL1+ van bijna 100% (waardoor de installatie van dat systeem als afgerond beschouwd wordt). Anderzijds stelt men dat slechts 80% van de sporen met TBL1+ uitgerust is, maar daarnaast ook met ETCS en dat enkel de hoofdsporen ermee uitgerust zijn. Dat verschil roept vragen op, temeer als men bedenkt dat de seininrichting voor Saint-Georges-sur-Meuse, waar in 2016 een ongeval heeft plaatsgevonden, niet uitgerust was met het TBL1+-veiligheidssysteem. Dat ongeval ging dus in tegen de waarschijnlijkheidsberekening van Infrabel omdat het in de marge gebeurde van de 0,01% die buiten de - theoretische - efficiëntiedekking viel. Kan u de situatie eind 2016 (of op de laatst beschikbare datum) meedelen? 1. Welk percentage van de sporen (hoofdsporen, secundaire sporen en alle sporen samen) is met het TBL1+-systeem uitgerust? 2. Welk percentage van de sporen (hoofdsporen, secundaire sporen en alle sporen samen) is met het ETCS-systeem uitgerust? 3. Welk percentage van het rollend materieel voor het reizigersverkeer en welk percentage van het materieel voor het goederenverkeer is met het TBL1+-systeem uitgerust? 4. Welk percentage van het rollend materieel voor het reizigersverkeer en welk percentage van het materieel voor het goederenverkeer is met het ETCS-systeem uitgerust? 5. Hoe komt men van het percentage bedoeld in vraag 1 tot de efficiëntiedekking van 99,9% van het TBL1+-systeem? |
Status | 6 bifurcation - overzending |
Publicatie antwoord | B125 |
Publicatiedatum | 14/07/2017, 20162017 |
Antwoord |
Ik informeer het geachte lid dat zijn vraag niet onder mijn bevoegdheden valt. Ik verwijs u hiervoor naar de minister van Mobiliteit (Vraag nr. 2511 van 31 juli 2017). |
Eurovoc-hoofddescriptor | VERVOERBELEID |
Eurovoc-descriptoren | VEILIGHEIDSINRICHTING | VERVOERBELEID | VEILIGHEID VAN HET VERVOER | VERVOER PER SPOOR |
Vrije trefwoorden | NMBS |