...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0780 - Zittingsperiode : 54


Auteur Marco Van Hees, PTB-GO! (06701)
Departement Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie
Sub-departement Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie
Titel Huidige uitrusting van het spoorwegnet met de TBL1+- en ETCS-systemen.
Datum indiening13/06/2017
Taal F
Termijndatum14/07/2017

 
Vraag

Automatische noodstopsystemen voor de treinen zoals TBL1+ en ETCS zijn essentieel voor de veiligheid op het spoor. In het Jaarverslag veiligheid 2015, blijkbaar het enige tot op heden, verwijst Infrabel op bladzijde 7 naar "de implementatie van TBL1+ (efficiëntiedekking van 99,9%)" en vermeldt dat "eind 2015 80% van de hoofdsporen in dienst uitgerust zijn met TBL1+ en/of ETCS". Het verschil tussen die twee percentages roept vragen op. Enerzijds heeft men het over een efficiëntiedekking van TBL1+ van bijna 100% (waardoor de installatie van dat systeem als afgerond beschouwd wordt). Anderzijds stelt men dat slechts 80% van de sporen met TBL1+ uitgerust is, maar daarnaast ook met ETCS en dat enkel de hoofdsporen ermee uitgerust zijn. Dat verschil roept vragen op, temeer als men bedenkt dat de seininrichting voor Saint-Georges-sur-Meuse, waar in 2016 een ongeval heeft plaatsgevonden, niet uitgerust was met het TBL1+-veiligheidssysteem. Dat ongeval ging dus in tegen de waarschijnlijkheidsberekening van Infrabel omdat het in de marge gebeurde van de 0,01% die buiten de - theoretische - efficiëntiedekking viel. Kan u  de situatie eind 2016 (of op de laatst beschikbare datum) meedelen? 1. Welk percentage van de sporen (hoofdsporen, secundaire sporen en alle sporen samen) is met het TBL1+-systeem uitgerust? 2. Welk percentage van de sporen (hoofdsporen, secundaire sporen en alle sporen samen) is met het ETCS-systeem uitgerust? 3. Welk percentage van het rollend materieel voor het reizigersverkeer en welk percentage van het materieel voor het goederenverkeer is met het TBL1+-systeem uitgerust? 4. Welk percentage van het rollend materieel voor het reizigersverkeer en welk percentage van het materieel voor het goederenverkeer is met het ETCS-systeem uitgerust? 5. Hoe komt men van het percentage bedoeld in vraag 1 tot de efficiëntiedekking van 99,9% van het TBL1+-systeem?


 
Status 6 bifurcation - overzending
Publicatie antwoord     B125
Publicatiedatum 14/07/2017, 20162017
Antwoord

Ik informeer het geachte lid dat zijn vraag niet onder mijn bevoegdheden valt.  Ik verwijs u hiervoor naar de minister van Mobiliteit (Vraag nr. 2511 van 31 juli 2017).

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenVEILIGHEIDSINRICHTING | VERVOERBELEID | VEILIGHEID VAN HET VERVOER | VERVOER PER SPOOR
Vrije trefwoordenNMBS