...

Bulletin nr : B109 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 2103 - Zittingsperiode : 54


Auteur Dirk Van Mechelen, OPNVLD (00454)
Departement Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
Sub-departement Mobiliteit, Belgocontrol, NMBS
Titel Inzet van drones. - Juridisch kader.
Datum indiening31/01/2017
Taal N
Publicatie vraag     B109
Publicatiedatum 10/03/2017, 20162017
Termijndatum03/03/2017

 
Vraag

Sinds een tijdje is er in ons land een kader voor het gebruik van drones. Ondertussen merken we in de praktijk dat de ontwikkeling van drones niet stilstaat en dat er steeds meer toepassingen komen. De voorbeelden zijn legio, maar uit de recente berichtgeving onthoud ik onder andere: - een drone uitgebouwd als ziekenwagen, waarbij ook het medisch personeel kan worden getransporteerd; - een vervoersmaatschappij die de mogelijkheden onderzoekt om drones in te zetten als taxi; - enz. Wat daarbij opvalt, is dat de drones steeds groter worden en bijvoorbeeld steeds meer gewicht kunnen vervoeren. 1. Kunnen dergelijke grote drones binnen ons huidig juridisch kader ook in ons land operationeel zijn? 2. Is de inzet van drones voor het vervoer van personen binnen ons huidig juridisch kader ook in ons land toegelaten? Is dit gebonden aan bepaalde voorwaarden en welke zijn deze?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B122
Publicatiedatum 20/06/2017, 20162017
Antwoord

1. Drones met een operationele massa van niet meer dan 150 kg vallen onder de bevoegdheid van de lidstaten, in toepassing van punt i) van bijlage II van Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en van de Raad van 20 februari 2008 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart. Drones met een operationele massa boven dit gewicht behoren tot de bevoegdheid van de Europese Unie en de lidstaten mogen ter zake dus geen wetgeving opstellen. Daarom is het toepassingsgebied van het koninklijk besluit van 10 april 2016 met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim beperkt tot een RPAS met een maximumstartmassa van niet meer dan 150 kg. 2. In praktijk is het onmogelijk dat RPAS met een dergelijk kleine massa passagiers kunnen vervoeren. In ieder geval verbiedt het voornoemde koninklijk besluit van 10 april 2016 in zijn artikel 6 het vervoer van passagiers aan boord van een RPAS.

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenVERVOERBELEID | JURIDISCHE BASIS
Vrije trefwoordenDRONE