...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1530 - Zittingsperiode : 54


Auteur Jean-Marc Nollet, ECOGR1 (01016)
Departement Minister van Justitie
Sub-departement Justitie
Titel Duurzame ontwikkeling bij uw administratie.
Datum indiening10/11/2016
Taal F
Termijndatum23/12/2016

 
Vraag

Iedere federale overheidsdienst heeft een beleidscel duurzame ontwikkeling. Deze beleidscel staat in voor de interne coördinatie van de uitvoering van de maatregelen van het Federaal Plan voor Duurzame Ontwikkeling en de rapportering hierover in het rapport van de Interdepartementale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling (ICDO). Ik zou in detail geďnformeerd willen worden over de acties die de voorbije vijf jaar bij uw administratie werden ondernomen om het personeel te sensibiliseren voor duurzame ontwikkeling. 1. In het kader van de EMAS-registratie (interne milieuzorg) werden er milieudoelen vastgesteld. Welke concrete maatregelen worden er effectief toegepast in de volgende domeinen: a) duurzaam aankoopbeleid voor het kantoormeubilair; b) wagenpark; c) kantoorbenodigdheden; d) onderhoudsproducten; e) beperking van het waterverbruik; f) beperking van het stroomverbruik; g) beperking van het papierverbruik; h) mobiliteitsplan? 2. Welke acties werden er in diezelfde periode ondernomen op het vlak van het duurzame aankoopbeleid? Beschikt u over statistieken over de toepassing van duurzameontwikkelingscriteria op intern gegunde overheidsopdrachten? Kunt u dit in detail toelichten? 3. Werden of worden er projecten uitgewerkt voor recyclage en verwerking van het afval van uw administratie?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B100
Publicatiedatum 23/12/2016, 20162017
Antwoord

De FOD Justitie heeft, met toepassing van het koninklijk besluit van 22 september 2004, een cel Duurzame Ontwikkeling opgericht die één vertegenwoordiger van elke entiteit van het departement telt. Die cel zorgt ervoor dat in de beleidsmaatregelen van de FOD rekening wordt gehouden met doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling: zij werkt mee aan de tenuitvoerlegging van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling en stelt globale doelstellingen en concrete acties voor de organisatie voor. Net als alle andere FOD's en POD's, verleent de FOD Justitie haar medewerking aan de Interdepartementale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling. Als lid stelt hij een jaarverslag op over de activiteiten van zijn cel Duurzame Ontwikkeling, alsook een meerjarenverslag over de stand van de tenuitvoerlegging van het federaal plan inzake duurzame ontwikkeling binnen het departement. Alle verslagen van de FOD Justitie die beschikbaar zijn sinds 1998, kunnen online worden geraadpleegd op de website van de ICDO, via de link http://www.icdo.belgium.be/nl/document. Zij bevatten de acties die binnen de FOD zijn ondernomen om de personeelsleden te sensibiliseren voor duurzame ontwikkeling. 1. Sinds juli 2015 is de FOD Justitie EMAS-geregistreerd en in het bezit van het ISO 14001-certificaat voor het milieumanagementsysteem voor de activiteiten van zijn centrale zetel. In oktober 2016 werd aan de centrale zetel ook het label 'Ecodynamische onderneming' (3 sterren) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest toegekend voor de kwaliteit van zijn handelwijzen inzake milieu. Zoals geformuleerd in ons milieubeleid, worden de diensten en directies die niet in dat gebouw zijn ondergebracht, gevraagd maatregelen en goede handelwijzen inzake milieu te implementeren. De milieuverklaring opgesteld in het kader van de EMAS-registratie bevat de milieudoelstellingen en de concrete maatregelen die toegepast worden en gepland zijn in de domeinen waarnaar gevraagd wordt in de parlementaire vraag. Het volledige document is beschikbaar is op de website van de FOD Justitie, onder de rubriek Milieubeheer, en via de link http://justitie.belgium.be/nl/overheidsdienst_justitie/enga-gement/milieubeheer. 2. De FOD Justitie zet zich zoveel als mogelijk in op het vlak van duurzame ontwikkeling in het algemeen en wel op duurzame aankopen in het bijzonder. De voorbije jaren werden reeds verschillende acties ondernomen waarbij die bekommernissen werden geďntegreerd in de werking van de FOD Justitie. Vanuit een logica van continuďteit en vooruitgang verbindt de FOD zich aldus tot de toepassing van de federale richtlijnen en aanbevelingen inzake duurzame overheidsopdrachten, rekening houdend met de bestaande budgettaire beperkingen en met inachtneming van de wetgeving inzake overheidsopdrachten. In het licht van de implementatie van het milieumanagementsysteem EMAS voor de activiteiten van de centrale zetel heeft het expertisecentrum voor overheidsopdrachten van de centrale administratie een actieplan uitgewerkt om duurzame overheidsopdrachten te bevorderen. Die acties beogen de verdere integratie van duurzaamheidsclausules in de overheidsopdrachten van de centrale diensten die vallen onder het EMAS-systeem. Anderzijds passen alle directies en aankoopdiensten van de FOD de federale doelstellingen toe die voortvloeien uit de circulaire van 16 mei 2014 inzake integratie van duurzame ontwikkeling, met inbegrip van sociale clausules en maatregelen ten voordele van kleine en middelgrote ondernemingen, in het kader van overheidsopdrachten gegund door federale aanbestedende instanties. Om de aankopers van de diensten vertrouwd te maken met de nieuwe vereisten en verplichtingen die in deze circulaire worden opgelegd, werd in oktober 2014 een toelichtende dienstorder ter attentie van de medewerkers van de FOD opgesteld en verspreid. In november 2014 werd in het auditorium van de FOD Justitie een informatiesessie georganiseerd voor de aankopers van het departement en de leden van het overlegnetwerk van de federale aankopers. In 2015 en 2016 werden aan de aankopers van de FOD ook opleidingen rond duurzame overheidsopdrachten aangeboden. Thans werd nog geen enkele overheidsopdracht geweigerd wegens het ontbreken van duurzaamheidsclausules. Overeenkomstig de circulaire van 16 mei 2014 werd binnen de FOD een monitoringprocedure opgezet voor de evaluatie van de duurzame overheidsopdrachten (soort van clausules, bedrag van de opdracht, aard van de opdracht, enz.). Een eerste verslag betreffende de in 2014 toegewezen overheidsopdrachten werd afgewerkt overeenkomstig de vereisten van bijlage 3 van de circulaire en verstuurd naar de Interdepartementale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling, die de publicatie ervan verzekert. Alle informatie is terug te vinden in het activiteitenverslag 2015 van de ICDO, punt 3.4, blz. 11 tot 16 (https://www.cidd.belgium.be/sites/5040.fedimbo.belgium.be/ files/verslag_icdo_2015_nl.pdf) 3. In het kader van het milieubeheer worden in de gebouwen van de centrale diensten gelegen te Brussel de wettelijke vereisten inzake selectieve afvalinzameling en gevaarlijke afvalstoffen nageleefd. Alle afvaltypes (huishoudelijk en gevaarlijk afval) worden ingezameld en zo optimaal mogelijk verwijderd. Al het huishoudelijk afval wordt opgehaald door een gespecialiseerde firma, met het oog op het recycleren of valoriseren (voorbehandeling secundaire brandstoffen voor levering aan warmtekrachtcentrales) ervan, naargelang de aard ervan. Sinds maart 2015 beschikken de centrale diensten over gegevens voor alle huishoudelijke afvalfracties (restafval, papier en karton, pmd en glas). Dankzij die eerste monitoring kon een streefcijfer worden bepaald voor de doelstelling inzake vermindering van onze productie van afval. De gevaarlijke afvalstoffen worden opgeslagen in specifieke kasten en verwijderd via de geëigende kanalen. Om de productie van die afvalstoffen en het verbruik van gevaarlijke producten die aan de basis ervan liggen te beperken, beveelt de FOD Justitie zo veel mogelijk aan om te kiezen voor alternatieve producten die niet schadelijk zijn voor het milieu.

 
Eurovoc-hoofddescriptorOVERHEID
Eurovoc-descriptorenOVERHEIDSADMINISTRATIE | OVERHEID | DUURZAME ONTWIKKELING