...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1020 - Zittingsperiode : 54


Auteur Caroline Cassart-Mailleux, MR (06385)
Departement Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
Sub-departement Sociale Zaken en Volksgezondheid
Titel Elektronisch delen van gezondheidsgegevens (MV 11668).
Datum indiening08/07/2016
Taal F
Termijndatum17/08/2016

 
Vraag

De elektronische uitwisseling van gezondheidsgegevens is volop in opmars. 3,1 miljoen Belgen hebben er immers mee ingestemd dat de personen die hun medische zorg verstrekken toegang tot hun medische gegevens kunnen hebben. Dankzij deze elektronische gegevensuitwisseling  kan de zorg worden verbeterd, aangezien alle practitioners met een enkele muisklik kunnen weten welke bloedgroep de patiënt heeft, aan welke allergieën of welke chronische ziekten hij lijdt, enz. Daardoor kunnen redundante onderzoeken worden voorkomen, waardoor er voor de patiënt kostbare en zelfs levensbelangrijke tijd kan worden gewonnen. 1. Hoeveel ziekenhuizen nemen er aan die elektronische gegevensuitwisseling deel? Zal dat aantal nog toenemen? 2. Wat gebeurt er als er een bug is? Werd er rekening gehouden met de mogelijkheid dat het systeem down gaat of dat er gegevens verloren gaan? 3. Werd er een informatiecampagne voor het publiek opgezet? Overweegt u de mogelijkheid om er (opnieuw) een op touw te zetten?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B086
Publicatiedatum 26/08/2016, 20152016
Antwoord

Op dit ogenblik zijn er 177 ziekenhuizen aangesloten op de zogenaamde hubs, dit zijn regionale en lokale uitwisselingsystemen van medische gegevens. Hiervan zijn er 108 ziekenhuizen actief, met name de algemene en universitaire ziekenhuizen. In verband met de verdere evolutie verwijs ik naar de roadmap eGezondheid / eSanté (www.plan-egezondheid.be / www.plan-esante.be), waar onder meer de aansluiting van andere entiteiten kan teruggevonden worden. Vooreerst dient te worden benadrukt dat incidenten, die kunnen leiden tot een onbeschikbaarheid, een oorsprong kunnen hebben ofwel bij het eHealth-platform, ofwel bij zijn partners. Het eHealth-platform stelt alles in het werk om de continuïteit van de eGezondheidsdiensten maximaal te waarborgen, in overleg met alle betrokken partners, waarmee de nodige service level agreements worden afgesproken. Daartoe heeft het aan zijn Beheerscomité een Plan tussen alle partijen voorgesteld dat het aantal 'single points of failure' beperkt. Hierover vindt een permanente monitoring plaats via de dienst Service Management van het eHealth-platform en bij de betrokken partners zelf. Hoewel alles altijd beter kan, wens ik te beklemtonen dat sinds januari 2015 het beschikbaarheidspercentage van 99,5 %, zoals vastgelegd in de bestuursovereenkomst van het eHealth-platform, strikt wordt nageleefd. De burger wordt via verschillende kanalen geïnformeerd over de draagwijdte van zijn toestemming. Alvorens een derde de toestemming kan registeren dient deze de burger rechtstreeks te informeren. De website www.patientconsent.be bevat bovendien een brochure, een beschrijving van de draagwijdte van de toestemming, evenals een lijst van vaak gestelde vragen. De betrokken gezondheidssystemen en organisaties voorzien in actieve informatiecampagnes via hun eigen kanalen. Vorig jaar werden, naar aanleiding van de overdracht van een groot aantal toestemmingen van een regionaal gezondheidssysteem naar het nationaal systeem, de betrokkenen door hun mutualiteit per schrijven hierover geïnformeerd. De communicatiemethodes zullen in de bevoegde organen worden geëvalueerd, waarbij wordt nagegaan hoe de beschikbare middelen op de meest efficiënte wijze kunnen worden aangewend.

 
Eurovoc-hoofddescriptorGEZONDHEIDSBELEID
Eurovoc-descriptorenUITWISSELING VAN INFORMATIE | GEZONDHEIDSBELEID | GEGEVENSVERWERKING