...

Bulletin nr : B081 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1491 - Zittingsperiode : 54


Auteur Roel Deseyn, CD&V (01030)
Departement Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
Sub-departement Mobiliteit, Belgocontrol, NMBS
Titel Hogesnelheidslijn Brussel-Rijsel. - Alternatieve reiswegen.
Datum indiening01/06/2016
Taal N
Publicatie vraag     B081
Publicatiedatum 08/07/2016, 20152016
Termijndatum01/07/2016

 
Vraag

Op 30 november 2015 werd op vier plaatsen dicht bij elkaar brand gesticht op de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Rijsel. Deze sabotage zorgde ervoor dat een cruciale glasvezelkabel voor het treinverkeer onherstelbaar beschadigd geraakte, met als gevolg dat 30 ritten geschrapt werden en alle internationaal treinverkeer tussen ons land, Frankrijk en Groot-Brittannië geblokkeerd was. Op 19 februari 2016 gooiden vier minderjarige Franse jongeren van 15 en 16 jaar oud een betonblok op de sporen met als doel de Eurostartrein met 450 passagiers aan boord te laten ontsporen. Hoewel dergelijke incidenten moeilijk te voorkomen zijn, leggen ze een grote hypotheek op de continuïteit van het treinaanbod. Om een betrouwbare partner te zijn in soepele intra-Europese en internationale mobiliteit blijkt de aanwezigheid van een performant spoornetwerk onmisbaar. Bovenstaande incidenten van de laatste paar maanden tonen duidelijk aan hoe fragiel deze betrouwbaarheid in ons land is. De aanwezigheid van alternatieve reiswegen en voldoende uitwijkscenario's voor internationaal transport is broodnodig, zo leren ons ook de dramatische gebeurtenissen op de luchthaven van Zaventem. 1. Voorziet Infrabel uitwijkscenario's of alternatieve reiswegen voor internationaal personen- en goederentransport in de richting van Frankrijk en Groot-Brittannië ingeval de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Rijsel onderbroken wordt? Hoe en op welke termijn worden deze routes opengesteld ingeval een incident of aangekondigde onderbreking zich voordoet? Welk tracé volgen deze routes desgevallend? 2. Is het volgens u wenselijk dat er voorzien wordt in de openstelling van permanente alternatieve routes om internationale mobiliteit te faciliteren? Wat zijn de eventuele belemmeringen om dit mogelijk te maken? 3. Is Infrabel bereid om de nodige investeringen te doen in het kader van het voorzien van internationale alternatieve reiswegen teneinde een bijdrage te leveren aan een performanter Europees spoornetwerk? Welke routes zijn aangewezen om de bereikbaarheid van onze westelijke buren te verhogen? Welke kostprijs zou hier desgevallend mee gepaard gaan?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B089
Publicatiedatum 23/09/2016, 20152016
Antwoord

1. Infrabel laat mij weten dat, bij een onderbreking van de hogesnelheidslijn 1 tussen Halle (en Rijsel) en Parijs, voor wat betreft het personenvervoer, het HST-verkeer kan worden omgeleid via de volgende lijnen, afhankelijk van de plaats van het incident / onderbreking: - via lijn 94: Doornik naar Lille-Flandres of Lille-Europe (en verder naar Parijs); of - via lijn 96: Bergen en lijn 78 en terug op de hogesnelheidslijn 1 vanaf de vertakking Maubray. Bij onderbreking van het verkeer via de grenspunten Moeskroen / Tourcoing en/of Doornik / Baisieux (en verder naar Rijsel) kan het goederenverkeer omgeleid worden via Charleroi / Erquelinnes en/of Bergen / Quévy. Op de hogesnelheidslijn is er geen goederenverkeer. De omleidingen worden zo snel mogelijk in real-time georganiseerd in overleg met de betrokken spoorwegondernemingen. De NMBS geeft aan dat de treinbestuurders de nodige en adequate informatie ontvangen met betrekking tot deze alternatieve routes. 2. De alternatieve routes zijn in principe permanent beschikbaar, behoudens de normale sluitingstijden van bepaalde stations of lijnen, en de eventuele voorziene onderbrekingen of beperkingen omwille van georganiseerde werken. De voornaamste belemmering voor het uitvoeren van dergelijke omleidingen vormt de lijnkennis van de treinbestuurders. Het is aan de spoorwegondernemingen om uit te maken in hoeverre het permanent op peil houden van deze lijnkennis aangewezen is. 3. De hierboven vermelde reiswegen zijn in de huidige omstandigheden voldoende om in omleidingen te voorzien. Infrabel laat me overigens weten dat ze niet over de minste begrotingsmarge beschikt om nieuwe hogesnelheidsinfrastructuren te realiseren, welke nodig zouden zijn voor de aanleg van een alternatieve route voor de verbinding Brussel-Rijsel-Londen.

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenFRANKRIJK | VERVOERBELEID | SNELVERVOER | VERVOER PER SPOOR | GRENSOVERSCHRIJDEND VERVOER
Vrije trefwoordenNMBS