...

Bulletin nr : B081 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1013 - Zittingsperiode : 54


Auteur Fabienne Winckel, PS (06455)
Departement Minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude
Sub-departement Financiën, Bestrijding van de fiscale fraude
Titel Cijfergegevens over de dieselaccijnzen sinds november 2015.
Datum indiening01/06/2016
Taal F
Publicatie vraag     B081
Publicatiedatum 08/07/2016, 20152016
Termijndatum01/07/2016

 
Vraag

Op 1 november 2015 werden de dieselaccijnzen verhoogd met 0,30 cent per liter. De benzineprijs daarentegen zou in 2016, 2017 en 2018 met 1,30 cent moeten dalen. Wegens een vervroegde indexering op 1 november is de benzineprijs in een eerste fase evenwel met 0,40 cent per liter gestegen. 1. Wat is de evolutie van de benzineprijs tot vandaag? Kost benzine daadwerkelijk minder dan in oktober 2015? 2. Wat waren de ontvangsten van de Staat als gevolg van de verhoging van de dieselaccijnzen? Hoeveel bedragen de gederfde ontvangsten op het stuk van benzine? 3. Hoe verhouden die gegevens zich tot de cijfers van de voorgaande jaren? 4. Overweegt men een wijziging van de bestaande regels?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B089
Publicatiedatum 23/09/2016, 20152016
Antwoord

1. Met betrekking tot de prijzen aan de pomp van benzine kan ik u geen informatie verschaffen. Dit behoort tot de bevoegdheid van mijn collega bevoegd voor Economie. 2. De ontvangsten naar aanleiding van de verhogingen van de accijnzen ingevolge het cliquetsysteem zijn als volgt: - meerontvangst diesel (vanaf 19 november 2015 - datum eerste cliquet - tot en met 30 april 2016): 91,7 miljoen euro (75,8 miljoen euro accijnzen en 15,9 miljoen euro btw); - minderontvangst benzine (vanaf 12 december 2015 tot en met 31 december 2015, in 2016 is er nog geen minderontvangst omwille van de indexering van benzine op 1 januari 2016): 2,8 miljoen euro (2,3 miljoen euro accijnzen en 0,5 miljoen euro btw). 3. Wat benzine betreft kan ik, gelet op de korte periode waarop het lager tarief van toepassing was, geen correcte vergelijking maken met betrekking tot de volumes die in het verbruik werden gesteld (en de daarbijhorende ontvangsten) in de voorgaande vergelijkbare periodes. Wat diesel betreft, kan u hierna de gegevens vinden met betrekking tot de hoeveelheden (in liter) inverbruikgestelde diesel van januari, februari, maart, april, november en december. Verder kan u de gegevens vinden met betrekking tot de ontvangsten (in euro) voor dezelfde periodes. Als we de gegevens groeperen, kunnen de volgende cijfers meegedeeld worden: periode van november 2013 tot en met april 2014: 4.080.128.012 liter en 1.366.788.604 euro; periode van november 2014 tot en met april 2015: 4.110.442.893 liter en 1.789.071.486 euro; periode van november 2015 tot en met april 2016: 4.206.568.417 liter en 1.949.747.805 euro. 4. Met de Programmawet van 1 juli 2016 wordt het cliquetsysteem gewijzigd. In de periode van 1 juli 2016 tot en met 31 december 2016 kunnen, via het cliquetsysteem, de accijnzen op diesel verhogen met 32,0849 euro per 1.000 liter bij 15 °C. In 2017 kunnen, eveneens via het cliquetsysteem, de accijnzen verder verhogen met 22,3197 euro per 1.000 liter bij 15 C° en in 2018 met 54,5197 euro per 1.000 liter bij 15 °C. De accijnzen op benzine kunnen, in de periode van 1 juli 2016 tot en met 31 december 2016, via het cliquetsysteem, verlagen met 9,0688 euro per 1.000 liter bij 15 °C. Deze verlaging kan pas plaatsvinden nadat er zich voor diesel een verhoging van 29,15 euro per 1.000 liter bij 15 °C heeft voorgedaan. Voor 2017 kunnen de accijnzen op benzine verlagen met 18,1374 euro per 1.000 liter bij 15 °C, voor zover er zich voor diesel een verhoging van 16,45 euro per 1.000 liter bij 15 ° C heeft voorgedaan. Voor 2018 kunnen de accijnzen op benzine verlagen met 18,1374 euro per 1.000 liter bij 15 °C, voor zover er zich voor diesel een verhoging van 48,65 euro per 1.000 liter bij 15 °C heeft voorgedaan.

 
Eurovoc-hoofddescriptorFISCALITEIT
Eurovoc-descriptorenACCIJNS | FISCALITEIT | GASOLIE