...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0970 - Zittingsperiode : 54


Auteur Caroline Cassart-Mailleux, MR (06385)
Departement Minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude
Sub-departement Financiën, Bestrijding van de fiscale fraude
Titel Dienst voor alimentatievorderingen.
Datum indiening20/05/2016
Taal F
Termijndatum24/06/2016

 
Vraag

De Dienst voor alimentatievorderingen (DAVO) werd opgericht om een oplossing te bieden voor volgende problemen: armoede (als gevolg van het niet-betalen van het onderhoudsgeld  aan kinderen en/of de (ex-)partner) en het niet-uitvoeren van gerechtelijke uitspraken en notariële akten. Wanneer uw onderhoudsgeld niet wordt betaald, kunt u als onderhoudsgerechtigde (d.i. diegene die het onderhoudsgeld moet krijgen) een aanvraag indienen bij DAVO. Die zal dan actie nemen om het maandelijkse onderhoudsgeld (en de achterstallen) bij de onderhoudsplichtige (d.i. diegene die het onderhoudsgeld moet betalen) op te eisen of om voorschotten op het maandelijkse onderhoudsgeld te betalen. 1. Bestaat er een rapport over de werking en de diensten van DAVO? Zo ja, kunt u me dat bezorgen? 2. Hoeveel van de personen die bij DAVO een aanvraag indienen, ontvangen daadwerkelijk het verschuldigde onderhoudsgeld of voorschotten daarop? Bleef dat cijfer constant gedurende de voorbije vijf jaar (2012, 2013, 2014, 2015 en 2016)? 3. Werden er al klachten geregisteerd? Zo ja, van welke aard? 4. Kunnen er verschillen worden opgetekend tussen de aanvragen uit Wallonië, Vlaanderen en Brussel? Bestaan er daarover statistieken?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B080
Publicatiedatum 01/07/2016, 20152016
Antwoord

1. De DAVO-wet voorziet dat jaarlijks een evaluatieverslag wordt opgemaakt en verzonden aan de minister bevoegd voor de Financiën en de Minister bevoegd voor de Begroting, voordat het wordt voorgelegd aan de wetgevende kamers. Het evaluatieverslag wordt opgemaakt door de Evaluatiecommissie van de DAVO. Gezien de besluiten tot benoeming van de leden niet meer van kracht zijn vanaf 2011, is de Commissie sindsdien niet meer samengekomen. Niettemin worden binnen mijn administratie de besluiten tot oprichting van de nieuwe Evaluatiecommissie van de DAVO eerstdaags afgerond. Vanaf het ogenblik dat deze besluiten zullen zijn getekend en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, zullen maatregelen worden genomen om het werk van de Commissie, waaronder het opmaken van bovenvermeld verslag, zo snel mogelijk verder te zetten. 2. en 4. Sinds de oprichting van de Dienst op 1 juni 2004 werden 47.230 aanvragen tot tegemoetkoming ingediend. De onderstaande tabel geeft, per regio, het aantal aanvragen tot tegemoetkoming weer die de laatste vijf jaar werden ingediend. Gemiddeld maken 2 % van de aanvragen tot tegemoetkoming het voorwerp uit van een negatieve beslissing tot tegemoetkoming. Het gaat dan om dossiers waarvan de grond- en vormvoorwaarden niet zijn vervuld of om dossiers waarvoor de Dienst inlichtingen heeft ontvangen volgens dewelke de gevorderde sommen niet verschuldigd zijn omdat ze reeds betaald zijn of gebaseerd zijn op een titel die niet meer actueel is. 3. Sinds 2013 wordt binnen de FOD Financiën een systeem van klachtenbeheer georganiseerd. Voor wat betreft de DAVO zijn er 25 klachten geregistreerd voor de jaren 2014 tot 2016. Deze klachten, ingediend door zowel onderhoudsgerechtigden als onderhoudsplichtigen, hebben meestal betrekking op de behandeling van het dossier zelf, te weten, bijvoorbeeld, de termijn waarbinnen het dossier wordt behandeld of de manier waarop het is behandeld, de invordering ten laste van de schuldenaar, de betaling van de voorschotten, of nog, de manier waarop de verschuldigde achterstallen zijn bepaald.

 
Eurovoc-hoofddescriptorOVERHEID
Eurovoc-descriptorenOVERHEIDSADMINISTRATIE | ALIMENTATIEPLICHT | BETALING | OVERHEID