...

Bulletin nr : B076 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1300 - Zittingsperiode : 54


Auteur Bert Wollants, N-VA (06147)
Departement Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
Sub-departement Mobiliteit, Belgocontrol, NMBS
Titel Belgocontrol. - Evolutie van de prevalentie van burn-outs.
Datum indiening26/04/2016
Taal N
Publicatie vraag     B076
Publicatiedatum 06/06/2016, 20152016
Termijndatum30/05/2016

 
Vraag

Verschillende internationale studies linken het beroep van luchtverkeersleider aan een hoger risico op burn-outs. Het effectief voorkomen hiervan blijkt sterk te verschillen afhankelijk van leeftijd, omstandigheden van het luchtruim, training en selectie, snelheid waarmee er wijzigingen worden doorgevoerd aan het luchtruim. Gelet op het feit dat ons luchtruim nog steeds tot de meest complexe van Europa behoort is het aangewezen om hier aandacht aan te spenderen. 1. In hoeveel gevallen werd er de afgelopen vijf jaar een burn-out vastgesteld bij een personeelslid van Belgocontrol, graag cijfers per jaar. Graag ook onderverdelen in volgende categorieën (per jaar): a) Luchtverkeerleiders: - ACC (Air traffic Control Center): vrouwen, onderverdeeld per leeftijdscategorie en mannen, onderverdeeld per leeftijdscategorie; - APP (Approach): vrouwen, onderverdeeld per leeftijdscategorie en mannen, onderverdeeld per leeftijdscategorie; - TWR (Tower): vrouwen, onderverdeeld per leeftijdscategorie en mannen, onderverdeeld per leeftijdscategorie. b) Niet-luchtverkeersleiders: vrouwen, onderverdeeld per leeftijdscategorie en mannen, onderverdeeld per leeftijdscategorie.


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B101
Publicatiedatum 10/01/2017, 20162017
Antwoord

Voor de periode 2010-2015 worden op basis van de ingediende medische attesten 1.940 afwezigheidsdagen toegeschreven aan burn-outs, wat voor alle afdelingen samen 4 % van het totale aantal dagen absenteďsme bij Belgocontrol vertegenwoordigt. 30 % van de afwezigheidsdagen wegens burn-outs werden geregistreerd voor de vrouwen en 70 % voor de mannen. Dit percentage stemt overeen met de genderverdeling bij Belgocontrol. 27 % van de afwezigheidsdagen wegens burn-outs werden geregistreerd voor de operationele luchtverkeersleiders en 73 % voor andere functies. 32 % van de afwezigheidsdagen werden geregistreerd voor de leeftijdscategorie 18-35 jaar, 41 % voor de leeftijdscategorie 36-50 jaar en 27 % voor de leeftijdscategorie 51-65 jaar.

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenLUCHTVERKEERSLEIDING | LUCHTVERKEER | PERSONEEL | VERVOERBELEID | GEESTELIJKE GEZONDHEID | VEILIGHEID VAN HET LUCHTVERKEER
Vrije trefwoordenBELGOCONTROL