...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0614 - Zittingsperiode : 54


Auteur Karolien Grosemans, N-VA (04726)
Departement Minister van Defensie, belast met Ambtenarenzaken
Sub-departement Landsverdediging en Ambtenarenzaken
Titel Defensie. - Vliegtuigen en helikopters. - Geluidsoverlast 2015.
Datum indiening14/03/2016
Taal N
Termijndatum18/04/2016

 
Vraag

Deze vraag herneemt het onderwerp van mijn schriftelijke vraag nr. 174 van 12 maart 2015 (Vragen en Antwoorden, Kamer, 2014-2015, nr. 21, blz. 164), over de geluidsoverlast door vliegtuigen en helikopters van Defensie in 2014. 1. Hoeveel klachten heeft men in 2015 bij Defensie ontvangen over geluidsoverlast van militaire vliegtuigen en helikopters (graag opgesplitst per locatie/type toestel)? 2. Vanaf wanneer spreekt Defensie officieel van een klacht? Is een melding, bijvoorbeeld via telefoon, voldoende of is er pas sprake van een klacht indien deze formeel wordt ingediend? Wat houdt dit dan concreet in? 3. a) Zijn er bepaalde locaties waar er opvallend meer klachten waren? b) Werden er in 2015 vluchtschema's bijgestuurd naar aanleiding van klachten? 4. Werden er sinds het antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 174 aanpassingen doorgevoerd op het vlak van klachtenopvolging, preventie of communicatie naar de lokale bevolking toe? Zo ja, welke?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B069
Publicatiedatum 14/04/2016, 20152016
Antwoord

1. De gevraagde gegevens bevinden zich in onderstaande tabel. 2. Defensie beschouwt een klacht als een uitdrukking van ontevredenheid van een burger met betrekking tot een activiteit van Defensie. Deze kan ingediend worden per telefoon, via e-mail, per post of via het klachtenformulier beschikbaar op de website van Defensie. Elke klacht wordt geregistreerd en een ontvangstbericht wordt overgemaakt aan de aanklager. Na analyse en controle van het respecteren van de vigerende regelgeving wordt binnen de dertig dagen een gemotiveerd antwoord overgemaakt aan de aanklager en wordt de klacht gearchiveerd. 3. a) Er werd een verhoging van het aantal klachten uit de Kempen vastgesteld. b) Defensie streeft ernaar de vluchten maximaal te spreiden in ruimte en tijd om zo weinig mogelijk geluidsoverlast te veroorzaken. Wanneer er zich toch een specifiek probleem voordoet, zoals in de gevallen die hierboven werden vermeld, wordt steeds nagegaan in welke mate hieraan tegemoet kan gekomen worden. In voorkomend geval kunnen bepaalde zones dan voor bepaalde of zelfs onbepaalde tijd worden vermeden of vluchtprofielen worden aangepast. Aanpassingen aan vluchtschema's werden in 2015, net zoals in de voorgaande jaren, op een flexibele manier beheerd op het niveau van de luchteenheden om zowel de kwaliteit van de vorming en de training als het beperken van overlast te maximaliseren. Naar aanleiding van het verhoogde aantal klachten uit de Kempen werden de vluchtroutes in de mate van het mogelijke aangepast. 4. Het systeem van klachtenopvolging, preventie en communicatie heeft bewezen effectief en efficiënt te functioneren en dit zowel op het niveau van de staf als op het niveau van de eenheden. Tevens wordt de informatie beschikbaar op de website (http://www.mil.be/nl/vluchten-belgie) van Defensie regelmatig geactualiseerd.

 
Eurovoc-hoofddescriptorDEFENSIEBELEID
Eurovoc-descriptorenHELIKOPTER | DEFENSIEBELEID | KRIJGSMACHT | MILITAIRE LUCHTVLOOT | VLIEGTUIG | LAWAAI
Vrije trefwoordenKLACHT