...

Bulletin nr : B059 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0688 - Zittingsperiode : 54


Auteur Kattrin Jadin, MR (01207)
Departement Minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude
Sub-departement Financiën, Bestrijding van de fiscale fraude
Titel Investeringsplan Visie 2020 van BNP Paribas Fortis.
Datum indiening10/12/2015
Taal F
Publicatie vraag     B059
Publicatiedatum 25/01/2016, 20152016
Termijndatum19/01/2016

 
Vraag

Begin december 2015 stelde de directie van BNP Paribas Fortis het nieuwe strategische plan Visie 2020 voor. Om zich staande te houden in een snel veranderende bankensector en omdat er massaal geïnvesteerd moet worden in digitalisering maakt de leiding van de bank zich op om de onderneming tussen 2016 en 2018 diepgaand te hervormen. Hoewel de impact van dit programma nog niet volledig bekend is, zou de heroriëntering van de activiteiten een inkrimping van het personeelsbestand van de groep met 7 procent kunnen meebrengen, wat betekent dat er netto 1.050 banen zouden worden geschrapt. Eén van de grote krachtlijnen van Visie 2020 van BNP Paribas Fortis is de grondige hervorming van het huidige kantorennet. Het aantal kantoren zou op peil blijven, maar er zouden 29 zetels verdwijnen en het aantal kantorengroepen zou worden teruggebracht van 139 tot 100. Heeft de Belgische Staat, die 10,3 procent van de aandelen van BNP Paribas Fortis in handen heeft, in detail kunnen kennisnemen van het door de Belgische dochteronderneming van de groep gepresenteerde investeringsplan? Zo ja, is er meer informatie bekendgemaakt over de geografische verdeling van de impact van deze reorganisatie van het kantorennet?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B084
Publicatiedatum 01/08/2016, 20152016
Antwoord

De financiële wereld is in volle verandering evenals de behoeften en gewoonten van de klanten van een bank . Zij bezoeken de agentschappen heel wat minder. Toch vragen zij meer expertise en advies. Zij bankieren ook veel meer digitaal en verwachten van de bank bediening via het kanaal dat zij willen (computer, IPAD, smartphone, enz.) en wanneer zij dat willen. De bank moet zich dan ook aanpassen om aan deze veranderende gebruiken tegemoet te komen. Volgende cijfers omtrent gedrag en verwachtingen van de klanten overheen de voorgaande jaren onderstrepen dit: - over de periode 2010-2014 daalden het aantal contacten in agentschappen voor transaction servicing met 31 % terwijl adviesverlening steeg met 27 %; - in aantallen verdubbelden de directe verkopen over de periode 2012-mid 2015. De economische omstandigheden zijn vandaag moeilijk. De interesten zijn laag; zo ook de groei van de economie. Nadat alle Belgische grootbanken zich terugplooiden op de Belgische markt is de concurrentie sterk, wat voor de klanten in erg voordelige ontleningsrentevoeten resulteerde. De concurrentie van de zogenaamde Fintechs (nieuwe spelers die van buiten de banksector komen en erg concurrentiële financiële diensten willen aanbieden) zal alleen maar toenemen en de marktomstandigheden verder bemoeilijken. De nieuwe manieren van werken brengen uiteraard veranderingen met zich mee en een focus op kosten. Het heeft invloed op de manier waarop de bank haar distributiemodel zal inrichten om voldoende dicht bij haar klanten te blijven en ook op de organisatie van de ondersteunende functies. Dat zal de cost-income-ratio op termijn verbeteren en brengen op het niveau van de concurrenten. Hierdoor kan bijkomende manoeuvreerruimte gecreëerd worden voor verdere investeringen. Om al die redenen heeft BNP Paribas Fortis haar project "Visie 2020" opgezet. Het moet toelaten een antwoord te bieden op de veranderende klantenbehoeften en marktomstandigheden. Investeringen horen daar ook bij: - investeren in expertise. Dit is al één van de sterke punten van de bank, maar in 2020 wordt het een reële onderscheidende factor. Zowel bancaire kennis als kennis over klanten zijn fundamenteel. - vergroten van de digitale capaciteiten. Meer en meer verwachten klanten oplossingen die naadloos overgaan van de digitale naar de fysieke wereld en terug. Daarom wordt verder geïnvesteerd in digitale oplossingen. - verhoging van de efficiëntie. Verdere digitalisering betekent niet dat de bank zich afkeert van haar kantorennet. Dat commercieel net zal echter wel transformeren. Er wordt geïnvesteerd in een netwerk dat anders zal werken. - ontwikkeling van alternatieve inkomstenbronnen. Sommige inkomsten komen de volgende jaren onder druk te staan. Daarvoor zal naar alternatieven gekeken worden. - toepassing van een nieuwe manier van werken, met meer focus op empowerment en samenwerking. Vorig jaar maakte de bank bekend over de komende vijf jaar 1 miljard euro te zullen investeren in nieuwe technologie. Dat plan zal verder volledig worden uitgevoerd en wordt in "Visie 2020" ingeschoven. Er hoort ook een vereenvoudiging van de organisatiestructuur bij. Dat is nodig om het gespecialiseerde advies vlotter bij onze klanten te brengen. Er zal inderdaad een impact zijn op de medewerkerspopulatie. Deze wordt geschat op een netto vermindering van ongeveer 1.000 voltijdequivalenten (VTE) over drie jaar tot eind 2018 op een totaal van 14.725 VTE's vandaag. De concretisering hiervan is een bedrijfsinterne aangelegenheid waarover ik geen informatie heb. De bank heeft me echter verzekerd dat ze deze objectieven zal realiseren op een respectvolle en sociale manier. Dit engagement heeft ze altijd gehad, en zij wil dit behouden voor de toekomst. Elke stap in de realisatie van deze visie zal gebeuren in dialoog met de medewerkers en de sociale partners. BNP Paribas Fortis heeft me ook verzekerd zich altijd ten dienste van de Belgische economie te zullen blijven inzetten. Dat wil zij ook in de toekomst blijven doen. Dat is de essentie van haar plan "Visie 2020" en daarvoor kan ik begrip opbrengen.

 
Eurovoc-hoofddescriptorFINANCIELE INSTELLING
Eurovoc-descriptorenFINANCIELE INSTELLING | INVESTERING | BANK
Vrije trefwoordenHERSTRUCTURERING