...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0925 - Zittingsperiode : 54


Auteur Sabien Lahaye-Battheu, OPNVLD (01032)
Departement Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
Sub-departement Mobiliteit, Belgocontrol, NMBS
Titel Ambtshalve schrappingen en inschrijvingen.
Datum indiening10/12/2015
Taal N
Termijndatum19/01/2016

 
Vraag

Als iemand niet spontaan zijn adreswijziging aangeeft, kan het college van burgemeester en schepenen, na vaststelling door de wijkagent, iemand ambtshalve inschrijven. Als blijkt dat iemand niet meer verblijft op het adres waar hij/zij staat ingeschreven in de bevolkingsregisters en indien het onmogelijk is om de nieuwe hoofdverblijfplaats vast te stellen, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om die persoon van ambtswege af te voeren uit de registers. Dit betekent dat die persoon geen officieel adres meer heeft. De schrapping gebeurt steeds na grondig onderzoek door de dienst Bevolking in samenwerking met de lokale politie/wijkagent die meermaals zal controleren of de persoon nog verblijft op het gekende adres. Wie ambtshalve wordt uitgeschreven heeft geen officieel adres meer en bestaat administratief niet meer in België. Hij/zij heeft bijgevolg een ongeldige identiteitskaart. Opvallend is dat ambtshalve geschrapten wel persoonlijk geschrapt worden, maar dat ze nog jaren kunnen rondrijden met hun voertuigen die nog steeds ingeschreven staan op het adres waarvan ze zelf geschrapt werden. Deze worden immers niet geschrapt. De politie staat machteloos, aangezien ze geen wettelijk middel hebben om dit misbruik aan te pakken. Een mogelijke oplossing zou erin kunnen bestaan dat deze voertuigen onmiddellijk - gelijk met de ambtshalve schrapping - ook ambtshalve geschrapt kunnen worden. Op die manier kan de politie de nummerplaten (al zij het tijdelijk) van deze voertuigen afnemen zodat de betrokken personen zich in regel moeten stellen. In elk geval komt dan een einde aan het dikwijls jarenlange misbruik van nummerplaten. 1. Hoeveel gevallen van ambtshalve inschrijvingen en respectievelijk schrappingen uit de bevolkingsregisters waren er in ons land, de laatste vijf jaar, jaarlijks, per Gewest? 2. Erkent u dat ambtshalve uit de bevolkingsregisters geschrapte personen enkel persoonlijk geschrapt worden en dat ze dus nog kunnen blijven verder rijden met hun voertuigen die nog op het geschrapte adres ingeschreven zijn? 3. Ziet u heil in de oplossing die hierboven naar voren wordt gebracht?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B059
Publicatiedatum 25/01/2016, 20152016
Antwoord

1. Deze materie valt onder de bevoegdheid van het departement Binnenlandse Zaken 2. De adresgegevens van titularissen van ingeschreven voertuigen in de databank van de DIV worden automatisch up-to-date gehouden met de gegevens in het Rijksregister. 3. Uw voorstel bevat op het eerste gezicht een logische oplossing voor het probleem van de moeilijk opspoorbare titularissen die ambtshalve uit het de bevolkingsregisters werden uitgeschreven maar is in de realiteit moeilijk uit te voeren. Een ambtshalve schrapping in dergelijke gevallen is niet voorzien in de reglementering. Maar artikel 15 van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen bepaalt wel dat in het geval van wijziging van gegevens die hebben geleid tot de oorspronkelijke inschrijving en dezelfde houder beogen, deze laatste verplicht is om binnen de 15 dagen nadat de wijziging zich heeft voorgedaan een nieuwe inschrijving aan te vragen. Voor een adreswijziging geldt de bijzondere bepaling dat de aanvrager zijn gemeentebestuur vraagt om de adreswijziging aan te brengen op het kentekenbewijs. Indien reeds een adreswijziging op het kentekenbewijs voorkomt dient alsnog een nieuw inschrijvingsbewijs aangevraagd te worden. Bij niet naleving van deze verplichting is enkel als sanctie een gewone boete voorzien (overtreding 1e graad). Voorts zou bij een eventuele ambtshalve schrapping van de kentekenplaat de DIV ingevolge haar informatieplicht genoodzaakt zijn de titularis ervan op de hoogte te brengen omdat zulke schrapping vrij ingrijpend kan zijn voor de titularis in kwestie. Omdat de titularis op datzelfde moment van de ambtshalve schrapping van zijn kentekenplaat zonder officieel adres geregistreerd staat, is het technisch onmogelijk voor de DIV om aan haar informatieverplichting te voldoen. Bovendien worden bij de schrapping van een kenteken tevens de belastingdiensten op de hoogte gebracht die ten gevolge van deze informatie de inning van de verkeersbelasting stopzetten. Het kenteken is dan wel vanuit administratief oogpunt geschrapt, maar het risico is groot dat dergelijke personen toch blijven rijden met die weliswaar geschrapte kentekenplaten zonder daarvoor verkeersbelasting te moeten betalen.

 
Eurovoc-hoofddescriptorOPENBARE VEILIGHEID
Eurovoc-descriptorenGEMEENTE | REGISTRATIE VAN EEN VOERTUIG | DOMICILIE | OPENBARE VEILIGHEID | BEVOLKINGSREGISTER