...

Bulletin nr : B052 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0707 - Zittingsperiode : 54


Auteur Koenraad Degroote, N-VA (06088)
Departement Vice-eersteminister en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met de Regie der Gebouwen
Sub-departement Veiligheid en Binnenlandse Zaken
Titel Arbeidsongevallen bij de lokale politie.
Datum indiening15/10/2015
Taal N
Publicatie vraag     B052
Publicatiedatum 30/11/2015, 20152016
Termijndatum24/11/2015

 
Vraag

Overeenkomstig artikel 10.3.7 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 houdende de rechtspositieregeling van de personeelsleden van de geïntegreerde politie, wijst de overheid een dienst aan waarbij ieder ongeval dat als arbeidsongeval kan worden beschouwd of waarbij elke ziekte die als beroepsziekte kan worden beschouwd, moet worden aangegeven. Een arbeidsongeval resulteert niet steeds in afwezigheid van betrokken personeelslid, maar in geval van afwezigheid van één of meerdere dagen worden zowel de wedde als de kosten ten gevolge van het arbeidsongeval en de gederfde vergoedingen aan het slachtoffer uitbetaald. Na consolidatie kan zelfs een jaarlijkse rente wegens een bepaald percentage blijvende ongeschiktheid worden toegekend. Ministeriële omzendbrief GPI 70 van 30 juli 2012 voorziet in de mogelijkheid tot herverzekering voor de lokale politie. In de praktijk worden de wedden door het Secretariaat van de geïntegreerde politie (SSGPI) verder uitbetaald en recupereert de politiezone dit bedrag en een forfaitair bedrag wegens verlies aan vergoedingen en toelagen. Mogelijk heeft het SSGPI een zicht op het aantal arbeidsongevallen en de capacitaire impact in de geïntegreerde politie. 1. Kan u via het SSGPI een overzicht geven van het aantal dagen onbeschikbaarheid ingevolge een arbeidsongeval gedurende de laatste drie jaren? 2. Kan u een overzicht geven van de financiële omvang (uitkering wedde, gederfde vergoeding, administratieve en medische kosten en toegekende rente) van de arbeidsongevallen van de laatste drie jaren?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B136
Publicatiedatum 21/11/2017, 20172018
Antwoord

1. Het koninklijk besluit van 19 april 1999 (Belgisch Staatsblad van 26 juni 1999) heeft het Fonds voor Arbeidsongevallen belast met het verzamelen, registreren, verwerken en bijhouden van de elementen betreffende de aangegeven arbeidsongevallen en ongevallen op de weg naar en van het werk die zich sedert 1 januari 2000 in de overheidssector hebben voorgedaan. De ongevalgegevens uit de publieke sector, ingezameld ingevolge het koninklijk besluit van 19 april 1999 verschaffen wel informatie over het aantal dagen maar dezen zijn momenteel niet van voldoende betrouwbare kwaliteit voor de verspreiding ervan. Met het Publiato-project (electronische overdracht ) werd de methode van gegevensinzameling fundamenteel gewijzigd voor de ongevallen vanaf 2014, zodat men over voldoende kwalitatieve gegevens zal kunnen beschikken, voor ongevallen vanaf 2014. Ik verwijs u voor de cijfergegevens naar mijn collega van Sociale Zaken en Volksgezondheid. 2. In het koninklijk besluit van 19 april 1999 wordt niet voorzien in een overdracht van financiële gegevens, zodat het Fonds niet beschikt over financiële gegevens inzake de arbeidsongevallen in de overheidssector. Ook met de invoering van Publiato op 1 januari 2014 is er geen overdacht van financiële gegevens voorzien. Daarnaast kunnen wij meedelen dat het aantal dagen arbeidsongeschiktheid wegens arbeidsongeval niet gestockeerd worden in de loonmotor van het secretariaat van de geïntegreerde politie (SSGPI) omdat enerzijds de personeelsleden van de geïntegreerde politie die het slachtoffer worden van een arbeidsongeval hun wedde (en desgevallend hun toelagen en vergoedingen) verder blijven genieten tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid en anderzijds omdat het aantal dagen arbeidsongeschiktheid niet vermeld moeten worden in de socialezekerheidsaangifte (DMFAPPL) die trimestrieel overgemaakt worden aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). Bijgevolg is het voor het SSGPI niet mogelijk om een berekening te maken van het loon dat uitbetaald wordt tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid ten gevolge van een arbeidsongeval. Het is voor het SSGPI eveneens niet mogelijk om een overzicht te geven van de administratieve en de medische kosten aangezien deze betaald worden door de lokale politiezones zonder tussenkomst van het SSGPI. Deze gegevens moeten bij elke lokale politiezone verzameld worden. Wat de rente en/of kapitaal voor blijvende arbeidsongeschiktheid wegens een arbeidsongeval betreft, zijn er slechts een handvol politiezones die een beroep doen op het SSGPI voor de berekening. Bij de overige politiezones gebeurt de berekening en de betaling zonder tussenkomst van het SSGPI. Hieronder kan u een overzicht terugvinden per jaar van de via het SSGPI uitbetaalde renten en kapitalen: - 2013: 84.895,92 euro (brutobedrag); - 2014: 90.290,54 euro (brutobedrag); - 2015: 112.693,93 euro (brutobedrag); - 2016: 112.255,45 euro (brutobedrag). Na de consolidatie van het arbeidsongeval heeft het personeelslid recht op een schadevergoeding voor de tijdens de tijdelijke arbeidsongeschiktheid gederfde toelagen voor dienstprestaties uitgevoerd op een zaterdag, een zondag, een feestdag of tijdens de nacht (toelage tijdelijke arbeidsongeschiktheid). Hieronder kan u voor alle politiezones een overzicht terugvinden per jaar van de via het SSGPI uitbetaalde toelage - tijdelijke arbeidsongeschiktheid: - 2013: 1.924.648,35 euro (brutobedrag); - 2014: 1.945.734,45 euro (brutobedrag); - 2015: 1.817.473,72 euro (brutobedrag); - 2016: 984.741,28 euro (brutobedrag).

 
Eurovoc-hoofddescriptorOPENBARE VEILIGHEID
Eurovoc-descriptorenARBEIDSONGEVAL | BEROEPSZIEKTE | POLITIE | OPENBARE VEILIGHEID