...

Bulletin nr : B047 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0709 - Zittingsperiode : 54


Auteur Emmanuel Burton, MR
Departement Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
Sub-departement Mobiliteit, Belgocontrol en NMBS
Titel Verkoopkanalen van de NMBS.
Datum indiening15/09/2015
Taal F
Publicatie vraag     B047
Publicatiedatum 19/10/2015, 20152016
Status vraagAntwoorden ontvangen
Termijndatum16/10/2015

 
Vraag

Iedere zichzelf respecterende treinreiziger heeft zijn vervoersbewijs al op zak voor hij de trein neemt. Dat moedigt de NMBS ook aan, door zo veel mogelijk verkoopkanalen aan te bieden aan de klanten. Zo kan de reiziger vandaag zijn ticket kopen op de website, via de NMBS-app voor smartphones (Android, iPhone, e.a.), op de mobiele site, aan het loket en aan de automaat. Volgens de NMBS is de ticketautomaat een van de populairste verkoopkanalen, en in het licht van de aangekondigde sluiting van de loketten in 33 stations zal er zeker bijzondere aandacht moeten worden verleend aan de automaten. 1. Welk percentage van de ticketverkoop vertegenwoordigt elk verkoopkanaal? 2. De NMBS heeft een app gelanceerd voor Windows Phone, Nokia en BlackBerry, maar de ticketaankoopfunctie is nog niet beschikbaar. Wanneer zal dat nieuwe verkoopkanaal wel beschikbaar zijn? 3. Vandaag staat er in 532 van de 555 stations en stopplaatsen ten minste één ticketautomaat. Wanneer zullen alle stations en stopplaatsen voorzien zijn van een ticketautomaat?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord - Gepubliceerd antwoord
Publicatie antwoord     B049
Publicatiedatum 09/11/2015, 20152016
Antwoord

1. Tijdens de eerste zeven maanden van 2015 zag het aankooppercentage van tickets er uit als volgt: - loketten: 56,2 %; - automaten: 34,6 %; - internet/mobiel: 5,95 %; - aan boord van de treinen: 3,25 %. 2. De aankoop van tickets via een app voor Windows Phone staat gepland voor eind 2015. Het was al mogelijk om tickets te kopen via de apps voor Android en iOS. Aankopen met toestellen van Nokia (niet-Android of Windows) of Blackberry horen hier niet bij. Alle stations zijn uitgerust met ten minste één automaat. Alleen de stopplaatsen van Juslenville, Pepinster-Cité, Stockem, Viville, Wolfstee, Antwerpen-Haven, Antwerpen-Dam, Antwerpen-Oost, Ham-Sur-Sambre, Zwankendamme en Florée hebben er geen, aangezien de NMBS van oordeel is dat de kost van de plaatsing van een verkoopsautomaat niet in verhouding staat tot de inkomsten (specifieke en complexe technische configuraties) en in vergelijking met het aantal reizigers. Het boordtarief is niet van toepassing voor reizigers die opstappen in stopplaatsen die niet over een automaat beschikken.

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenVERVOERBELEID | PLAATSBEWIJS | VERVOER PER SPOOR | VERKOOP
Vrije trefwoordenNMBS