...

Bulletin nr : B039 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0620 - Zittingsperiode : 54


Auteur Isabelle Poncelet, CDH (O2466)
Departement Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
Sub-departement Mobiliteit, Belgocontrol, NMBS
Titel Sluiting van het loket in Vielsalm en de mogelijkheid om treintickets voor grensoverschrijdende trajecten te kopen (MV 5336).
Datum indiening14/07/2015
Taal F
Publicatie vraag     B039
Publicatiedatum 24/08/2015, 20142015
Termijndatum17/08/2015

 
Vraag

U hebt al vele parlementaire vragen moeten beantwoorden over de aangekondigde landelijke sluiting van 33 loketten. Vandaag wil ik het hebben over de mogelijkheid om treintickets voor grensoverschrijdende trajecten te kopen in stations waar automaten in de plaats komen van de loketten. Een aantal diensten kan namelijk niet worden verleend via de automaten, zoals de verkoop van groepstickets, het aanmaken van kaarten of abonnementen of nog, de verkoop van treintickets voor grensoverschrijdende trajecten, zoals naar het Groot-Hertogdom Luxemburg. Men kan dat soort tickets dus niet aan een automaat kopen. Als de reiziger zijn ticket in de trein koopt, betaalt hij echter een supplement van 7 euro. Het verbaast mij dat er beslist werd het loket in het station Vielsalm te sluiten, aangezien er recentelijk nog heel wat in het station is geïnvesteerd. Het lijkt mij dat die beslissing wat overhaast komt. Door de investeringen zal het station Vielsalm immers misschien opnieuw meer reizigers aantrekken. Ik heb u al meermaals gevraagd dat de landelijke gebieden net als de rest van het land op een aangepast treinaanbod zouden kunnen rekenen. Het valt namelijk te vrezen dat de sluiting van het loket in het station Vielsalm het aantal reizigers op lijn 42 zal doen teruglopen. Dat kan tot gevolg hebben dat de NMBS de opportuniteit van het vervoersaanbod op die lijn ter discussie gaat stellen, wat dan weer aanleiding kan geven tot het nemen van nog andere beslissingen, zoals een afschaffing van die stopplaats of, op middellange termijn, van de hele lijn. In de provincie Luxemburg zal met de stations Bertrix en Gouvy in 2016 hetzelfde gebeuren als met Vielsalm... Gouvy bevindt zich net als Vielsalm op lijn 42. Er mag dus met reden worden gevreesd voor de toekomst van lijn 42! 1. Zult u de beslissing om het loket in Vielsalm te sluiten, uitstellen zodat kan worden bekeken of, na de recente investeringen, de cijfers niet wijzen op een hernieuwde interesse bij de reiziger? 2. Hoe zal de reiziger een treinticket voor een grensoverschrijdend traject kunnen kopen in het station Vielsalm zonder een supplement van 7 euro te moeten betalen? 3. Kunt u mij garanderen dat het dienstenaanbod op lijn 42 kwalitatief hoogstaand zal blijven? 4. Kunt u mij wat de toekomst van lijn 42 betreft, geruststellen?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B041
Publicatiedatum 07/09/2015, 20142015
Antwoord

In de commissievergadering van 10 juni heb ik uitleg gegeven (mondelinge vragen) over de context waarin de raad van bestuur van de NMBS de beslissing had genomen om een aantal loketten te sluiten of om de openingsduur ervan te verminderen. (Integraal Verslag, Kamer, 2014-2015, commissie voor de Infrastruur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven, 10 juni 2015, CRIV 54 COM 191) Tot de voornaamste criteria waarop de NMBS zich heeft gebaseerd om haar belissing te nemen behoren weliswaar het aantal opstappende reizigers, maar ook de inactiviteitsgraad waarbij een loketbediende geen informatie verleent en geen transacties verricht. Voor het station Vielsalm is gebleken dat de inactiviteitsduur 89 % bedroeg, ver boven de 60 %-drempel dus. Er vond een ontmoeting plaats met de burgemeester van Vielsalm om de maatregel uit te leggen en om te zien welk soort partnerschappen kunnen worden ontwikkeld op de stationssite, wetende dat reeds een gemeentelijk woonproject was opgestart. Momenteel worden tests uitgevoerd om de verkoop van treintickets voor grensoverschrijdende trajecten via de automaten te laten verlopen. Vermits de sluiting van het loket in Vielsalm pas op 1 oktober 2015 ingaat zal zulks effectief het geval zijn tegen dan. Tijdens de vergadering van 10 juni had ik ook nogmaals bevestigd dat er geen sprake is van een sluiting van de landelijke lijnen. Bovendien stelt de NMBS op korte termijn geen vermindering van het aanbod in het vooruitzicht wat de bedieningsfrekwentie op de lijn 42 Rivage - Gouvy betreft. Het huidige aanbod is trouwens vergelijkbaar met wat er bestond vóór de invoering van het nieuwe vervoersplan in december 2014. De huidige staat van de infrastructuur van Lijn 42, ten slotte, stemt overeen met wat de NMBS voorziet aan te bieden.

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenPROVINCIE LUXEMBURG | VERVOERBELEID | DIENSTEN | PLAATSBEWIJS | VERVOER PER SPOOR | GRENSOVERSCHRIJDEND VERVOER | VERKOOP
Vrije trefwoordenNMBS