Bulletin nr : B031 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0351 - Zittingsperiode : 54
Auteur | Koenraad Degroote, N-VA (06088) |
Departement | Minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude |
Sub-departement | Financiën, Bestrijding van de fiscale fraude |
Titel | Aankoopcomités (MV 3760). |
Datum indiening | 21/05/2015 |
Taal | N |
Publicatie vraag | B031 |
Publicatiedatum | 29/06/2015, 20142015 |
Termijndatum | 26/06/2015 |
Vraag |
Sedert de zesde staatshervorming functioneren de vroegere "aankoopcomités" niet meer federaal. Echter verneem ik van een aantal ambtenaren dat er zich problemen stellen om aan bepaalde dossiers te geraken. Deze problemen situeren zich bij het "federaal archief" op logistiek vlak (problemen bij ordenen, uitpakken, enzovoort). Daardoor ondervinden heel wat openbare besturen/sociale huisvestingsmaatschappijen die bezig zijn met verwerving van eigendommen heel wat hinder en vertraging. 1. Welke maatregelen overweegt u te ondernemen om deze logistieke problemen op te lossen zodat verdere vertragingen vermeden worden? 2. In welke (korte) tijdspanne ziet u zoiets haalbaar? |
Status | 1 réponse normale - normaal antwoord |
Publicatie antwoord | B036 |
Publicatiedatum | 03/08/2015, 20142015 |
Antwoord |
Ingevolge de overname van de aankoopcomités door de gewesten moest voor ruim 11 kilometer archief een oplossing worden gevonden. Er werd beslist om de volgende opdeling door te voeren. - Afgesloten dossiers, die hun administratief nut verloren hebben, werden overgedragen aan het Algemeen Rijksarchief; - niet-federale dossiers die nog nuttig waren voor de gewesten, gingen over naar de gewesten, - de overige dossiers werden op federaal niveau gearchiveerd. Uw vraag behelst deze laatste categorie. Dergelijke dossiers worden gearchiveerd in de kelders van het Doorbuilding-gebouw te Brussel. Deze omvangrijke archivering - met niet te onderschatten logistieke consequenties - is nog aan de gang voor de voormalige aankoopcomités Brussel. Ik stip nog aan dat met ingang van 1 januari 2015, 177 personeelsleden werden overgenomen door de gewesten en er slechts een beperkt aantal mensen beschikbaar waren om deze operatie verder uit te voeren én dat in de voorbereidingsperiode, de gewone dossiers ook verder moesten worden behandeld. Het Federaal comité zal instaan voor het behandelen van de aanvragen voor het raadplegen van afgesloten dossiers. De aanvraag voor het raadplegen van afgesloten dossiers kan worden ingediend op volgend e-mail adres: sppd.federaalcomite@minfin.fed.be. |
Eurovoc-hoofddescriptor | OVERHEID |
Eurovoc-descriptoren | BELASTINGADMINISTRATIE | ONTEIGENING | OVERHEID | GEWESTVORMING |