...

Bulletin nr : B007 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0088 - Zittingsperiode : 54


Auteur Vincent Van Quickenborne, OPNVLD (00972)
Departement Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
Sub-departement Mobiliteit, Belgocontrol, NMBS
Titel NMBS. - Oostende. - Spooktreinen.
Datum indiening25/11/2014
Taal N
Publicatie vraag     B007
Publicatiedatum 12/01/2015, 20142015
Termijndatum29/12/2014

 
Vraag

Begin oktober 2014 kwam aan het licht dat er vanuit Oostende dagelijks nog steeds een onderbezette Thalystrein vertrekt naar Parijs. Er stappen amper reizigers op en toch kost die trein 1,9 miljoen euro per jaar aan onze overheid. Dit leidde begrijpelijk tot heel wat verontwaardigde reacties. De vorige minister van Overheidsbedrijven nam geen initiatief en schoof een beslissing hieromtrent door naar de nieuwe federale regering. Eind oktober 2014 bleek dat er nog een tweede "spooktrein" dagelijks vertrekt uit Oostende. Twee keer per dag rijdt er een klassieke internationale trein - een zogenoemde EuroCity- tussen Brussel-Zuid en het Zwitserse Basel. Naar verluidt wordt die trein onderhouden in de NMBS-werkplaats in Oostende. 1. Sinds wanneer rijdt deze zogenoemde "tweede spooktrein"? 2. a) Wie of welke instantie heeft er beslist om het onderhoud van die EuroCity-trein in Oostende te doen? b) Wanneer werd dat beslist? 3. a) Waarom doet men dit onderhoud in Oostende? b) Op welke andere plaatsen kan dit onderhoud nog gebeuren? 4. Hoeveel werknemers in Oostende voorzien in het treinonderhoud, jaarlijks, voor de periode 2010-2014? 5. Wat overweegt u te doen met deze trein?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B011
Publicatiedatum 09/02/2015, 20142015
Antwoord

1 en 2. De beslissing om de EC vanuit Oostende te laten rijden is genomen door de NMBS. Het is een operationele beslissing met als doel het onderhoud van de rijtuigen te rationaliseren op één plaats. Daar waar vroeger Zwitserse rijtuigen ingezet werden op de verbinding Brussel-Zurich, werd sinds de beurtregeling van december 2013 overeengekomen Belgische rijtuigen in te zetten op de verbinding Brussel-Basel. Hierbij werd gekozen voor de internationale rijtuigen type I6/I10, die reeds werden onderhouden en klaargemaakt in Oostende. 3. Het onderhoud gebeurt in Oostende omwille van het schaaleffect met de andere rijtuigen van hetzelfde type dat circuleert vanuit, en onderhouden wordt door de werkplaats in Oostende. NMBS kan voor het behandelen van deze treinen met het type rijtuigen I6/I10 in internationale dienst momenteel geen betere alternatieven aanbieden. 4. In de periode van december 2013 tot december 2014 werden ongeveer 14.500 uren aan het onderhoud gepresteerd. 5. De NMBS beslist autonoom inzake operationele maatregelen van die aard.

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenONDERHOUD | PROVINCIE WEST-VLAANDEREN | ROLLEND MATERIEEL | VERVOERBELEID | GRENSOVERSCHRIJDEND VERVOER
Vrije trefwoordenNMBS