...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0003 - Zittingsperiode : 54


Auteur Barbara Pas, VB (01236)
Departement Minister van Financiën
Sub-departement Financiën
Titel Containerscanners in de Waaslandhaven.
Datum indiening21/10/2014
Taal N
Termijndatum01/12/2014

 
Vraag

1. Van de scanners op grensinspectie post "rechteroever" en "linkeroever" kan enkel nog een zijbeeld gebruikt worden wegens defecten. a) Sinds wanneer is het bovenbeeld niet meer operatief op beide scanners? b) Wanneer zijn de herstellingen gepland? c) Wat is de kostprijs van deze herstellingen? d) Wat zijn de gevolgen voor de uitgevoerde controles zonder bovenbeeld? e) Hoe groot is de kans dat ook de zijbeelden uitvallen en wat zijn daarvan de gevolgen voor de controles door de Douanediensten? 2. a) Klopt het dat het moto-team niet meer operatief is? b) Ik verneem dat de moto's niet meer uitrijden. Zo ja, wat is daartoe de reden? 3. Uit het antwoord op een mondelinge vraag van de heer Peter Logghe van 29 januari 2013 blijkt dat de toenmalige minister van Financiën een stijging verwachtte van het gemiddeld aantal containers dat per dag wordt gescand. In 2012 was dat 53, in 2011 waren dat er nog 61, in 2010 waren dat er 58 (Vragen nrs. 15008 en 15010, Integraal Verslag, Kamer, 2012-2013, commissie voor de Financiën en de Begroting, 29 januari 2013, CRIV 53 COM 656, blz. 4). Kan u de cijfers voor 2013 en 2014 meedelen?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B002
Publicatiedatum 01/12/2014, 20142015
Antwoord

1. a) De 'Relocatable' scanner te Antwerpen-Rechteroever werd in 2002 geïnstalleerd. Sinds 1 juli 2013 is er geen bovenbeeld meer, ten gevolge van een niet meer te herstellen defect aan de versneller van de verticale lijn. Dit defect is te wijten aan veroudering door het verstrijken van de levenduur van de scanner. Voor wat de scantunnel te Antwerpen-Linkeroever betreft, ontstond er in mei 2014 een defect aan het koelingssysteem van één van beide tunnels. b) De vervanging van de defecte versneller bij de 'Relocatable' scanner (Rechteroever) moet noodzakelijkerwijze worden opgenomen in een volledige upgrade van het scansysteem, zodat alle onderdelen met elkaar compatibel zijn. Het daartoe benodigde budget wordt sedert 2012 systematisch aangevraagd maar werd tot op heden niet toegekend. Het onderdeel dat verantwoordelijk was voor het defect aan het koelingssysteem van de scanner op Linkeroever werd ondertussen vervangen. c) De kostprijs voor de vervanging van de verticale versneller van de scanner op Rechteroever wordt geraamd op minimum 350.000 euro. De kostprijs voor de vervanging van het defecte onderdeel dat verantwoordelijk was voor de panne van het koelingssysteem van de scanner op Linkeroever bedroeg 5.233,25 euro. d) Het volledig uitvallen van het bovenbeeld heeft een vermindering van de kwaliteit van de scanbeelden tot gevolg, waardoor de analyses worden bemoeilijkt. e) Voor wat betreft de 'Relocatable' scanner (Rechteroever) is de kans op het uitvallen van de zijbeelden reëel, gelet op het verstrijken van de levensduur van de scanner. Wanneer zowel boven- als zijbeeld uitvallen, kan de douane met de betrokken scanner geen controles meer uitvoeren. 2. a), b) Het motorrijdersteam is nog steeds operatief, met dien verstande dat een aantal motoren defect zijn. Deze motoren worden nationaal ingezet en dienen grote afstanden af te leggen, waardoor hun levensduur beperkter is. Er werden 10 nieuwe motoren aangekocht die binnenkort zullen worden geleverd. 3. In 2013 werden er in de haven van Antwerpen, met inzet van alle scanners, per dag gemiddeld 125 containers gescand. In 2014 (tot eind september) werden er in de haven van Antwerpen, met inzet van alle scanners, per dag gemiddeld 160 containers gescand.

 
Eurovoc-hoofddescriptorFISCALITEIT
Eurovoc-descriptorenDOUANE | ONDERHOUD | FISCALITEIT | HAVENINSTALLATIE | ANTWERPEN | SCANNER