...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1327 - Zittingsperiode : 54


Auteur An Capoen, N-VA
Departement Vice-eersteminister en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post
Sub-departement Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post
Titel Universal Postal Union. - Terminal dues (SV 1327).
Datum indiening12/11/2018
Taal N
Status vraagOvergehevelde vraag
Termijndatum17/12/2018

 
Vraag

De Universal Postal Union (UPU) is een gespecialiseerd VN-agentschap die zich ontfermt over internationaal postverkeer én tarieven tussen staten. Onderdeel van dat systeem zijn de zogenaamde terminal dues, het systeem dat regelt hoeveel een nationale posterij moet betalen aan een andere nationale posterij om het pakket van haven-tot-voordeur te brengen. Ze gebruiken daarvoor een complex systeem met verschillende niveaus. Westerse landen zijn opgedeeld in het hoogste, en duurste, niveau. China, met zijn status als ontwikkelingsland, zit in het derde niveau en kan daardoor genieten van korting qua internationaal postverkeer. Specifiek kan China zeer goedkoop pakketten versturen onder de twee kilo, een zeer handige troef in een groeiende e-commerce-markt. De Verenigde Staten beschouwen dit als oneerlijke handelspraktijken en een subsidiëring van China Post, ten koste van het Amerikaanse USPS. Privébedrijven zoals UPS en FedEx zijn ook niet opgezet met het systeem. Deze problematiek is reeds enkele decennia gekend. In 2016 heeft het UPU-congres hervormingen doorgevoerd, specifiek ook voor kleine postpakketten. Ondanks de hervormingen dekken de nieuwe terminal dues de kosten niet volgens de VS. Trump liet daarom in augustus 2018 weten dat het UPU aanzienlijke hervormingen moest doen tijdens het congres in september. Het congres ging akkoord om het systeem up te daten, maar een nieuw hervormingsvoorstel kon pas voorgesteld worden tijdens het congres van 2020. Dat was onvoldoende voor de VS en Trump, die zich terugtrokken uit het VN-orgaan. De VS hanteren nu een onderhandelingstechniek tijdens het terugtrekkingsproces dat één jaar duurt. Ze willen de voorwaarden van UPU's terminal dues heronderhandelen en zo misschien in de unie blijven. 1. Hoe ziet u de situatie evolueren? 2. In hoeverre hebben bpost en privébedrijven last van concurrentieverlies door deze terminal dues tegenover landen in een lagere tier/niveau? 3. Welke impact heeft dit voor onze sector e-commerce? 4. Is het, in tijden van klimaatagenda's, niet aangewezen om deze praktijk van het versturen van kleine pakketjes van Beijing naar New York of Brussel aan circa twee dollar anders aan te pakken?

 
Eurovoc-hoofddescriptorPOSTDIENST
Eurovoc-descriptorenCONCURRENTIEBEPERKING | POSTDIENST | INTERNATIONAAL TARIEF | CHINA