...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0007 - Zittingsperiode : 55


Auteur Tomas Roggeman, N-VA (07369)
Departement Vice-eersteminister en Minister van Mobiliteit
Sub-departement Mobiliteit
Titel Legitimatiebewijzen personeel Infrabel.
Datum indiening30/10/2020
Taal N
Status vraagAntwoorden ontvangen
Termijndatum03/12/2020

 
Vraag

Wanneer er zich op onze spoorwegen incidenten voordoen, komen gespecialiseerde personen van Infrabel ter plaatse om onder andere de veiligheid van de hulpdiensten te waarborgen, onderzoeksdaden te verrichten, enz. Om dit efficiënt te kunnen doen, moeten ze zich kunnen legitimeren. Ze werken op dat moment namelijk in opdracht van de FOD Mobiliteit. Nu blijkt dat er rond deze legitimatie enkele problemen bestaan. 1. Klopt het dat er achterstand is opgelopen in het voorzien van legitimatiebewijzen voor het personeel van Infrabel met de titel "Permanentie I-TO"? Zo ja, hoe komt het dat deze achterstand werd opgelopen? Hoe zal deze achterstand zo snel mogelijk verholpen worden? 2. Klopt het dat deze personen ook zonder legitimatiebewijs onderzoeksdaden kunnen verrichten? Zo ja, is dit legitimatiebewijs in de toekomst dan nog nodig? Wat is de administratieve kost van deze legitimatie? 3. Welke veiligheidsproblemen brengt de achterstand van het voorzien in legitimatiebewijzen voor personeel met de titel "Permanentie I-TO" met zich mee? 4. Welke diensten vanuit Infrabel, de NMBS en de FOD Mobiliteit hebben toegang tot de plaats van ongevallen op het spoor? Welke legitimatiebewijzen hebben zij dan nodig? 5. Hoe wilt u het correcte beheer van ongevallenlocaties garanderen wanneer legitimatie onmogelijk wordt?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord - Nieuwe antwoord
Antwoord

1. De aanvragen voor de legitimatiebewijzen worden eenmaal per jaar door Infrabel aangevraagd bij de FOD, zij worden vervolgens in de maand september/oktober afgeleverd. Momenteel zijn er nog zes aanvragen die zich bevinden bij de FOD, deze werden persoonlijk afgeleverd door onze dienst in de gebouwen van de FOD maar zijn nog niet terugbezorgd. In afwachting van het definitieve legitimatiebewijs (wordt een keer per jaar aangemaakt door de FOD) werd er een mandaat opgesteld door Infrabel getekend door de Chief Client Officer (DG) waarmee de betrokkenen zich in afwachting kunnen legitimeren. Daarnaast werd er contact opgenomen met de FOD om de reden van de nog niet afgeleverde mandaten te achterhalen. 2. Om tussen te komen bij incidenten hebben de bevoegde personeelsleden een legitimatie nodig. 3. Geen, iedereen die een tussenkomst doet moet in het bezit zijn van een legitimatie. 4. Bij incidenten op de spoorweginstallaties moeten bepaalde personeelsleden van de Directie I-TO tussenkomen ter plaatse. Het gaat om: - het personeel van "Permanentie I-TO"; - de verantwoordelijken (rang 3) die deel uitmaken van de wachtdienst. Ze moeten in het bezit zijn van een legitimatiekaart afgeleverd door het FOD Mobiliteit en die kunnen laten zien aan de autoriteiten wanneer dit gevraagd wordt. Die kaart wordt vereist vooral bij grote incidenten en moet in de meeste meer "courante" incidenten niet getoond worden. 4. NMBS antwoordelementen: Operationele interventies NMBS in situ bij incidenten: - treinbestuurder (Europese bestuurdersvergunning via de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen - DVIS) - treinbegeleider (attest begeleider van reizigerstreinen via NMBS); - coördinator Interventie NMBS (brevet in kader van veiligheidsfunctie via NMBS); - B4You medewerker (brevet in kader van veiligheidsfunctie via NMBS); - rangeerder (brevet in kader van veiligheidsfunctie via NMBS); - personeel Securail (brevet via NMBS); - depanneerder NMBS Technics (brevet in kader van veiligheidsfunctie via NMBS); - schouwer (brevet in kader van veiligheidsfunctie via NMBS); - personeel hersporingsploeg (brevet in kader van veiligheidsfunctie via NMBS); - API (Assistant Post Incident voor het tractiepersoneel); - buddy (emotionele support voor de treinbegeleiding); - FIRES (FIRst Emotional Support voor het stationspersoneel); - woordvoerder NMBS. Interventies NMBS in situ in kader van onderzoeksdaden: - First Investigator B-TO (bestuurdersvergunning via DVIS); - Safety Investigator B-SW (identificatie via NMBS); - preventieadviseur NMBS in kader van arbeidsveiligheid. Algemene opmerking: Wanneer er een veiligheidsperimeter rondom het incident wordt ingesteld zal de toegang beperkt worden. 5. Niet van toepassing, er is nog wel degelijk sprake van legitimatie

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenIDENTITEITSBEWIJS | ONGEVAL BIJ HET VERVOER | PERSONEEL | VERVOERBELEID | VERVOER PER SPOOR
Vrije trefwoordenINFRABEL