...

Bulletin nr : B006 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 0131 - Zittingsperiode : 55


Auteur Peter Buysrogge, N-VA (06030)
Departement Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
Sub-departement Mobiliteit, Belgocontrol, NMBS
Titel Belsele. - Treinongeval.
Datum indiening17/10/2019
Taal N
Publicatie vraag     B006
Publicatiedatum 29/11/2019, 20192020
Status vraagAntwoorden ontvangen
Termijndatum27/11/2019

 
Vraag

Op 9 mei 2019 was er ter hoogte van het station Sinaai een treinongeval waarbij de as van een goederentrein brak, met een ontsporing tot gevolg. Hierbij werd enorm veel schade berokkend aan de treinsporen, het station Sinaai en huizen van omwonenden. In 2015 heeft men, tijdens de heraanleg van de overwegen tussen station Lokeren en station Sint-Niklaas ondergrondse wachtbuizen geplaatst, dwars onder de rijrichting. Bij het plaatsen van deze wachtbuizen werden spoorliggers noch sporen verwijderd, maar groef men onder de sporen door, waardoor deze tijdelijk "zweefden" bij de plaatsing. 1. Is dit de normale gang van zaken bij het plaatsen van wachtbuizen dwars onder de sporen? Na het plaatsen van deze wachtbuizen en het opnieuw openstellen van het treinverkeer ondervonden verschillende bewoners ter hoogte van de overweg Kleemstraat in Belsele abnormale trillingen in hun woningen bij het passeren van treinen. De NMBS deelde toen mee dat dit veroorzaakt werd door de bedding die zich nog moest zetten en dat het fenomeen van de abnormale trillingen van voorbijgaande aard zou zijn. Hetgeen niet het geval was. Schijnbaar zouden ter hoogte van de overweg de spoorliggers weggezakt zijn, waardoor de sporen als het ware "zweefden". Laat dit nu net ter hoogte van de plaats van het ongeval zijn. Naar aanleiding van dit ongeval heeft het college van burgemeester en schepenen op 14 mei 2019 een brief verstuurd naar de gedelegeerd bestuurder van de NMBS, de heer Luc Lallemand, met drie duidelijke vragen: - een grondig onderzoek naar de oorzaak van het ongeval en de acties die na het ongeval zijn ondernomen; - de belofte dat alle betrokkenen die schade hebben geleden op korte termijn vergoed zullen worden; en - om in afwachting van een grondige evaluatie geen transporten met gevaarlijke stoffen meer op het grondgebied van Sint-Niklaas te laten doorgaan. Op 4 juni 2019 stuurde de heer Lallemand een antwoord naar de stad Sint-Niklaas waarin hij meldde dat: - het onderzoek op dat moment nog liep bij het onafhankelijke onderzoeksorgaan; - van zodra de verantwoordelijke partij was gekend, de kosten op hem verhaald zouden worden; en - het verbieden van gevaarlijke stoffen op het spoornet van Sint-Niklaas niet aan de orde is. 2. Is het onderzoek omtrent de oorzaken van het ongeval reeds afgerond? 3. Heeft men reeds een volledige raming van alle kosten van het ongeval, zowel aan de infrastructuur van Infrabel, de infrastructuur van de NMBS, de infrastructuur van de stad Sint-Niklaas, en de eigendommen van particulieren/omwonenden? 4. Is de verantwoordelijke partij van het ongeval reeds gekend? 5. Is men reeds van start gegaan met het vergoeden van de partijen die schade hebben geleden? Door wie gebeurt deze vergoeding? 6. Waarom is men niet ingegaan op het verzoek van de stad Sint-Niklaas om transporten met gevaarlijke stoffen over het grondgebied van Sint-Niklaas op te schorten tot men de exacte oorzaken van het ongeval kende?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord - Gepubliceerd antwoord
Publicatie antwoord     B007
Publicatiedatum 17/12/2019, 20192020
Antwoord

1. We bevestigen dat de plaatsingswijze voor wachtbuizen dwars onder de sporen zoals gebruikt tussen de stations Lokeren en Sint-Niklaas en zoals summier omschreven in de vraagstelling, conform is aan de richtlijnen van Infrabel. 2. Infrabel voert een intern onderzoek uit. Dit is nog niet afgerond. 3. Infrabel heeft nog geen volledige raming van alle kosten naar aanleiding van dit ongeval. De voorlopige schadebalans van Infrabel situeert zich thans in de grootorde van om en bij 800.000 euro. 4. Gezien het feit dat het onderzoek omtrent de oorzaken van het ongeval nog niet afgerond is, is er nog geen zekerheid over de verantwoordelijke partij van het ongeval. 5. De vergoeding van schadelijdende partijen dient te gebeuren door de voor het ongeval aansprakelijk weerhouden partij. 6. Er werd een volledig en omstandig antwoord bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen van Sint-Niklaas om de situatie te verduidelijken, het standpunt van Infrabel in detail toe te lichten en duidelijk te maken dat de verschillende reglementeringen ter zake strikt werden nageleefd.

 
Eurovoc-hoofddescriptorVERVOERBELEID
Eurovoc-descriptorenONGEVAL BIJ HET VERVOER | PROVINCIE OOST-VLAANDEREN | VERVOERBELEID | GOEDERENVERVOER | VERVOER PER SPOOR
Vrije trefwoordenNMBS