KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
CRABV 52 COM 574
CRABV 52 COM 574
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
woensdag
mercredi
27-05-2009
27-05-2009
namiddag
après-midi
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Dirk Van der Maelen aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de verwerking
van de belastingbrieven" (nr. 13366)
1
Question de M. Dirk Van der Maelen au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "le traitement des
déclarations fiscales" (n° 13366)
1
Sprekers: Dirk Van der Maelen, Didier
Reynders
, vice-eersteminister en minister van
Financiën en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Dirk Van der Maelen, Didier
Reynders
, vice-premier ministre et ministre
des Finances et des Réformes institutionnelles
Vraag van mevrouw Sonja Becq aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het functioneren
van
de
website
www.verzekeringvoorvrijwilligers.be" (nr. 13123)
1
Question de Mme Sonja Becq au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le fonctionnement du site
internet www.assurancevolontariat.be" (n° 13123)
1
Sprekers: Sonja Becq, Didier Reynders,
vice-eersteminister en minister van Financiën
en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Sonja Becq, Didier Reynders, vice-
premier ministre et ministre des Finances et
des Réformes institutionnelles
Vraag van de heer Peter Logghe aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het invoeren
van een medische index" (nr. 13207)
3
Question de M. Peter Logghe au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "l'instauration d'un index
médical" (n° 13207)
3
Sprekers: Peter Logghe, Didier Reynders,
vice-eersteminister en minister van Financiën
en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Peter Logghe, Didier Reynders,
vice-premier ministre et ministre des Finances
et des Réformes institutionnelles
Vraag van mevrouw Sabien Lahaye-Battheu aan
de vice-eersteminister en minister van Financiën
en
Institutionele
Hervormingen
over
"de
toepassing
van
het
Avenant
bij
het
dubbelbelastingverdrag
tussen
België
en
Frankrijk" (nr. 13330)
5
Question de Mme Sabien Lahaye-Battheu au
vice-premier ministre et ministre des Finances et
des Réformes institutionnelles sur "la mise en
oeuvre de l'avenant à la convention fiscale
préventive de la double imposition entre la France
et la Belgique" (n° 13330)
5
Sprekers: Sabien Lahaye-Battheu, Didier
Reynders
, vice-eersteminister en minister van
Financiën en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Sabien Lahaye-Battheu, Didier
Reynders
, vice-premier ministre et ministre
des Finances et des Réformes institutionnelles
Vraag van mevrouw Karine Lalieux aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de jongste
informatie over de nakende lancering van
internetspelen
van
de
Nationale
Loterij"
(nr. 13394)
6
Question de Mme Karine Lalieux au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "les dernières informations
relatives au lancement prochain des jeux de la
Loterie Nationale sur internet" (n° 13394)
6
Sprekers: Karine Lalieux, Didier Reynders,
vice-eersteminister en minister van Financiën
en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Karine Lalieux, Didier Reynders,
vice-premier ministre et ministre des Finances
et des Réformes institutionnelles
Vraag van mevrouw Colette Burgeon aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de dienst voor
Alimentatievorderingen" (nr. 13343)
8
Question de Mme Colette Burgeon au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "le Service des
créances alimentaires" (n° 13343)
8
Sprekers:
Colette
Burgeon,
Didier
Reynders, vice-eersteminister en minister van
Financiën en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Colette Burgeon, Didier Reynders,
vice-premier ministre et ministre des Finances
et des Réformes institutionnelles
Vraag van de heer Robert Van de Velde aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het verlagen
van het btw-tarief in de horeca" (nr. 13397)
9
Question de M. Robert Van de Velde au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "la baisse du taux
de TVA dans l'horeca" (n° 13397)
9
Sprekers: Robert Van de Velde, Didier
Orateurs: Robert Van de Velde, Didier
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
ii
Reynders, vice-eersteminister en minister van
Financiën en van Institutionele Hervormingen
Reynders, vice-premier ministre et ministre
des Finances et des Réformes institutionnelles
Vraag van de heer Robert Van de Velde aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"de
kredietverstrekking door banken" (nr. 13398)
10
Question de M. Robert Van de Velde au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "l'octroi de crédits
par les banques" (n° 13398)
10
Sprekers: Robert Van de Velde, Didier
Reynders
, vice-eersteminister en minister van
Financiën en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Robert Van de Velde, Didier
Reynders
, vice-premier ministre et ministre
des Finances et des Réformes institutionnelles
Samengevoegde vragen van
11
Questions jointes de
11
- de heer Jan Jambon aan de vice-eersteminister
en minister van Financiën en Institutionele
Hervormingen over "de corruptie bij de
Regie der Gebouwen" (nr. 13407)
11
- M. Jan Jambon au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la corruption au sein de la
Régie des Bâtiments" (n° 13407)
11
- de heer Robert Van de Velde aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de vermeende
corruptie bij de top van de Regie der Gebouwen"
(nr. 13418)
11
- M. Robert Van de Velde au vice-premier ministre
et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la corruption supposée au
sommet de la Régie des Bâtiments" (n° 13418)
11
- de heer Philippe Henry aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de extra kosten
van het gesloten centrum van Everberg"
(nr. 13424)
11
- M. Philippe Henry au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le surcoût du centre fermé
d'Everberg" (n° 13424)
11
- de heer Stefaan Van Hecke aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de mogelijke
corruptie bij de Regie der Gebouwen" (nr. 13428)
11
- M. Stefaan Van Hecke au vice-premier ministre
et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la corruption éventuelle au
sein de la Régie des Bâtiments" (n° 13428)
11
- de heer Peter Logghe aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "vermoedelijke
corruptie bij de bouw van de gesloten instelling
van Everberg" (nr. 13453)
11
- M. Peter Logghe au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la corruption probable dans
le cadre de la construction du centre fermé
d'Everberg" (n° 13453)
11
Sprekers: Jan Jambon, voorzitter van de N-
VA-fractie, Robert Van de Velde, Philippe
Henry, Stefaan Van Hecke, Peter Logghe,
Didier Reynders
, vice-eersteminister en
minister van Financiën en van Institutionele
Hervormingen
Orateurs: Jan Jambon, président du groupe
N-VA, Robert Van de Velde, Philippe Henry,
Stefaan Van Hecke, Peter Logghe, Didier
Reynders
, vice-premier ministre et ministre
des Finances et des Réformes institutionnelles
Vraag van de heer Peter Logghe aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"de
uitvoeringsbesluiten
voor
de
strengere
namaakwet" (nr. 13408)
17
Question de M. Peter Logghe au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "les arrêtés d'exécution de la
loi plus stricte sur la contrefaçon" (n° 13408)
17
Sprekers: Peter Logghe, Didier Reynders,
vice-eersteminister en minister van Financiën
en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Peter Logghe, Didier Reynders,
vice-premier ministre et ministre des Finances
et des Réformes institutionnelles
Vraag van de heer Stefaan Vercamer aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de trage
erkenning van vzw's die fiscale attesten mogen
uitreiken" (nr. 13416)
17
Question de M. Stefaan Vercamer au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la lenteur de la procédure
d'agrément des ASBL pouvant délivrer des
attestations fiscales" (n° 13416)
17
Sprekers:
Stefaan
Vercamer,
Didier
Orateurs:
Stefaan
Vercamer,
Didier
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
iii
Reynders, vice-eersteminister en minister van
Financiën en van Institutionele Hervormingen
Reynders, vice-premier ministre et ministre
des Finances et des Réformes institutionnelles
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
van
WOENSDAG
27
MEI
2009
Namiddag
______
du
MERCREDI
27
MAI
2009
Après-midi
______
De behandeling van de vragen vangt aan om
15.35 uur. De vergadering wordt voorgezeten door
de heer François-Xavier de Donnea.
La discussion des questions est ouverte à 15 h 35
par M. François-Xavier de Donnea, président.
01 Vraag van de heer Dirk Van der Maelen aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de verwerking
van de belastingbrieven" (nr. 13366)
01 Question de M. Dirk Van der Maelen au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "le traitement des
déclarations fiscales" (n° 13366)
01.01 Dirk Van der Maelen (sp.a): Sommige
belastingplichtigen die voor het aanslagjaar 2008
grote sommen terugbetaald moeten krijgen, hebben
dat geld nog steeds niet gekregen. Zij ontvingen
echter al wel hun belastingsbrief voor het
aanslagjaar 2009. Heeft de minister zijn diensten de
opdracht gegeven om eerst die belastingbrieven te
verwerken die geen grote terugbetaling vereisen?
01.01 Dirk Van der Maelen (sp.a) : Certains
contribuables qui doivent retoucher des sommes
importantes pour l'exercice d'imposition 2008 n'ont
toujours pas perçu cet argent. Ils ont toutefois déjà
reçu leur déclaration fiscale pour l'exercice
d'imposition 2009. Le ministre a-t-il chargé ses
services de traiter en premier lieu les déclarations
qui n'impliquent pas de remboursement important ?
01.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Voor
het huidige aanslagjaar zijn er 1.656.533 aanslagen
met een positief saldo, 1.528.388 aanslagen met
saldo 0 en 3.175.745 aanslagen met een negatief
saldo. Dat is 50 procent van het totaal en meer dan
in 2007 en 2006. Toen waren 48,5 en 48 procent
aanslagen met een negatief saldo.
Zowel de som van de negatieve inkohieringen als
het totale terugbetaalde saldo zijn hoger dan de
twee vorige jaren, net zoals het gemiddelde
terugbetaalde bedrag: 1.224 euro dit jaar, tegenover
1.197 en 1.160 euro in de vorige jaren.
Ik concludeer dat het geval dat de heer Van der
Maelen aanhaalt, een punctuele situatie is,
waarvoor de aanslag volgende maand zal worden
gevestigd.
01.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Pour l'exercice d'imposition actuel, on dénombre
1.656.533 impositions avec un solde positif,
1.528.388 impositions avec un solde nul et
3.175.745 impositions avec un solde négatif. Ces
dernières représentent 50 % du total et dépassent
les chiffres de 2007 et 2006, soit 48,5 et 48 %.
Tant la somme des enrôlements négatifs que le
solde total remboursé sont plus élevés qu'au cours
des deux dernières années, tout comme le montant
moyen remboursé, soit 1.224 euros par an, contre
1.197 euros et 1.160 euros au cours des années
précédentes.
J'en conclus que le cas cité par M. Van der Maelen
constitue une situation ponctuelle, pour laquelle
l'imposition sera établie le mois prochain.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
2
02 Vraag van mevrouw Sonja Becq aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"het
functioneren
van
de
website
www.verzekeringvoorvrijwilligers.be" (nr. 13123)
02 Question de Mme Sonja Becq au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des
Réformes
institutionnelles
sur
"le
fonctionnement
du
site
internet
www.assurancevolontariat.be" (n° 13123)
02.01 Sonja Becq (CD&V): Tijdens de vorige
regeerperiode konden vrijwilligers een beroep doen
op een vrijwilligersverzekering die onder meer
gefinancierd werd via de Nationale Loterij. Hiervoor
bestond
een
specifieke
website
www.verzekeringvoorvrijwilligers.be.
Momenteel
bestaat de site blijkbaar niet meer. Waarom werd
de site buiten werking gezet? Wordt er via de
Nationale Loterij verwezen naar de gratis collectieve
verzekering?
Hoe kunnen organisaties die
informatie terugvinden? Is het niet aangewezen om
de nodige overheidsondersteuning te geven?
Naar aanleiding van de vrijwilligerswet was
afgesproken dat de organisaties op een
gemakkelijke en toegankelijke manier informatie
zouden krijgen. Zijn er andere websites van de
federale overheid die een link hebben naar
vrijwilligersplatforms? Kan de minister de impuls
geven om alles te integreren in één website?
02.01 Sonja Becq (CD&V) : Sous la précédente
législature, les volontaires pouvaient faire appel à
une
assurance
pour
volontaires
financée
notamment par la Loterie Nationale. Cette
assurance possédait son propre site internet
(www.assurancevolontariat.be) qui n'existerait plus
aujourd'hui. Pourquoi a-t-il été mis hors service ?
L'assurance collective gratuite passe-t-elle par la
Loterie Nationale ? Où les organisations peuvent-
elles trouver cette information ? Ne s'indique-t-il pas
de fournir l'appui administratif nécessaire ?
À la suite de la loi sur les volontaires, il avait été
convenu d'assurer davantage de facilités et un
meilleur accès à ces informations pour les
organisations. D'autres sites internet des services
publics fédéraux comportent-ils des liens vers des
plates-formes de volontaires ? Le ministre peut-il
donner l'impulsion nécessaire pour que l'ensemble
des informations soit consultable sur un seul site
internet ?
02.02 Minister Didier Reynders (Nederlands):
Sinds 2007 bieden de Provinciale Steunpunten
Vrijwilligerswerk een gratis collectieve verzekering
aan voor het vrijwilligerswerk voor tijdelijke
initiatieven, via de middelen van de Nationale
Loterij. De Nationale Loterij sluit jaarlijks een
overeenkomst af met de drie Provinciale
Steunpunten, die volkomen autonoom werken.
De website werd niet door de Nationale Loterij
gecreëerd. De Nationale Loterij mengt zich niet in
de organisatie en de werking van deze
verenigingen, maar beperkt zich tot de controle van
het gebruik van de verschillende subsidies. De
Nationale Loterij zal contact opnemen met deze
verenigingen over het niet werken van de site.
De Vlaamse en Brusselse verenigingen kunnen alle
informatie
over
de
gratis
verzekering
vrijwilligerswerk vinden via de website van de vzw
Vereniging der Vlaamse provincies. De Nationale
Loterij kan niet alle gesubsidieerde projecten op
haar website publiceren. Maandelijks selecteert de
dienst Subsidies van de Nationale Loterij een aantal
projecten die een toelage ontvangen.
02.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Depuis 2007, les structures provinciales de soutien
du volontariat proposent une assurance collective
gratuite pour le volontariat dans le cadre d'initiatives
temporaires, financée par les moyens de la Loterie
Nationale. La Loterie Nationale conclut chaque
année une convention avec les trois structures
provinciales, celles-ci fonctionnant de manière
totalement autonome.
Le site internet n'a pas été créé par la Loterie
Nationale. La Loterie Nationale n'intervient pas dans
l'organisation ou le fonctionnement de ces
associations. Elle se borne à contrôler l'utilisation
qui est faite des différents subsides. La Loterie
Nationale prendra contact avec les associations en
question à propos du non-fonctionnement du site.
Les associations flamandes et bruxelloises peuvent
trouver toutes les informations utiles à propos de
l'assurance gratuite pour le volontariat sur le site
internet de l'asbl Vereniging der Vlaamse
provincies. Il n'est pas possible pour la Loterie
Nationale de publier sur son site internet tous les
projets subventionnés. Le service Subsides de la
Loterie Nationale sélectionne chaque mois un
certain nombre de projets qui bénéficieront d'une
subvention.
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
3
Momenteel is de belangrijke informatie over de
gratis vrijwilligersverzekering opnieuw beschikbaar
op de website van de FOD Economie. Omdat deze
website volledig wordt herschikt kan het gebeuren
dat bepaalde pagina's soms van plaats veranderen
of tijdelijk niet beschikbaar zijn. Het is niet ideaal om
alle informatie over de verschillende aspecten van
het vrijwilligerswerk te integreren op één federale
website. Hoe meer webpagina's er ter beschikking
staan, hoe groter de kans dat een zoekrobot nuttige
informatie opspoort voor de surfer.
Ik heb alle referenties van de verschillende
verenigingen en hun websites ter beschikking. Het
is niet de taak van de Nationale Loterij om al die
informatie te geven. De FOD Economie kan dat wel
via de website.
Pour l'heure, toutes les informations importantes à
propos de l'assurance gratuite pour le volontariat
sont à nouveau disponibles sur le site internet du
SPF Economie. Dans la mesure où le site en
question est en cours de réaménagement, il peut
arriver que certaines pages se retrouvent ailleurs
sur le site où ne soient plus disponibles
temporairement. Réunir toutes les informations sur
les différents aspects du volontariat sur un seul site
internet fédéral ne constitue pas la meilleure
solution. Plus le nombre de pages consacrées au
volontariat est important, plus il y a de chances
qu'un moteur de recherche trouve des informations
utiles pour l'internaute.
Je dispose des références de toutes les
associations concernées ainsi que de leurs
adresses internet. Il n'appartient pas à la Loterie
Nationale de diffuser toutes ces informations. Le
SPF Economie peut par contre les fournir par le
biais de son site internet.
02.03 Sonja Becq (CD&V): Het heeft vooral
belang omdat men die collectieve verzekering ook
heeft ingeschreven in de wet en omdat er destijds
ook met de minister van Economie een afspraak
was over die collectieve verzekering, los van die
van de Nationale Loterij. Ook in de programmawet
is bepaald dat een aantal minimale voorwaarden
kan
worden
ingeschreven
voor
de
vrijwilligerswetgeving. Als daarover afspraken
worden gemaakt, moeten die ook toegankelijk zijn
voor de vrijwilligers. Dat is ook een stimulans om
naar een dergelijke collectieve verzekering te gaan.
02.03 Sonja Becq (CD&V) : Cela revêt surtout de
l'importance parce que cette assurance collective a
également été inscrite dans la loi et parce qu'à
l'époque, un accord avait aussi été conclu avec le
ministre de l'Économie à propos de cette assurance
collective, indépendamment de celle de la Loterie
Nationale. En outre, il avait été prévu que certaines
conditions minimales concernant la législation sur le
volontariat pourraient être inscrites dans la loi-
programme. En effet, si des accords sont conclus à
ce sujet, ils doivent également être accessibles aux
volontaires. Ce serait aussi une manière de stimuler
une évolution vers une telle assurance collective.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van de heer Peter Logghe aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het invoeren
van een medische index" (nr. 13207)
03 Question de M. Peter Logghe au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "l'instauration
d'un index médical" (n° 13207)
03.01 Peter Logghe (Vlaams Belang): De CBFA en
het Kenniscentrum werden door de minister
aangeduid om het maximumgroeipercentage van
de premies voor hospitalisatieverzekeringen en de
zogenaamde medische index vast te leggen. Het
Kenniscentrum weigerde: het kan immers alleen
wetenschappelijke studies opzetten, geen politieke
beslissingen nemen. Het Centrum heeft wel een
lijvige studie afgeleverd en merkte op dat de
cijfergegevens van de verzekeringsmaatschappijen
niet altijd betrouwbaar waren en dat een grondige
controle moest worden uitgevoerd.
03.01 Peter Logghe (Vlaams Belang) : La CBFA
et le Centre d'expertise ont été désignés par le
ministre comme étant les instances aptes à fixer le
pourcentage de croissance maximum des primes
des assurances hospitalisation et ce qu'on appelle
l'index médical. Le Centre d'expertise a refusé,
arguant que sa compétence se limitait à la
réalisation d'études scientifiques et que la prise de
décisions politiques sortait du cadre de sa
compétence. Toutefois, il a publié une étude
volumineuse et a fait observer que les données
chiffrées des compagnies d'assurances n'étaient
pas toujours fiables et qu'un contrôle sérieux
s'imposait.
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
4
Is die controle gebeurd? Werden bijkomende
gegevens
gevraagd
aan
de
verzekeringsmaatschappijen? Wanneer zal de
medische index worden vastgesteld en wanneer
wordt de regeling van kracht?
Ce contrôle a-t-il été effectué ? Des données
supplémentaires ont-elles été demandées aux
compagnies d'assurances ? Quand l'index médical
sera-t-il fixé et quand le règlement y relatif entrera-t-
il en vigueur ?
03.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Op
11 december 2008 diende de regering een
wetsontwerp in de Kamer in tot wijziging van de
wet-Verwilghen,
onder
meer
om
het
indexmechanisme voor de premieaanpassingen in
het
kader
van
de
niet-beroepsgebonden
ziekteverzekeringsovereenkomsten te verbeteren.
Op vraag van de Ministerraad heeft het
Kenniscentrum een studie uitgevoerd over de
ontwikkeling van een medische index. De resultaten
werden gepubliceerd in een rapport van
16 december 2008. Op grond daarvan hebben
Financiën en Volksgezondheid een ontwerp van KB
voorbereid tot bepaling van de parameters, de
vereiste gegevens en de berekeningswijze van de
index. De FOD Economie zal de indexcijfers
berekenen en ze halfjaarlijks publiceren.
De indices zullen worden berekend op grond van
het bedrag van de door de verzekeraars geregelde
schadegevallen en ziekenhuisfacturen. Daarbij
wordt een onderscheid gemaakt tussen vier types
van contracten en vijf leeftijdsgroepen. Iedere
verzekeraar zal zijn gegevens en de indeling van de
overeenkomsten per categorie in de vorm van een
anonieme tabel aan de CBFA en de FOD Economie
moeten meedelen. Op de jaarlijkse vervaldag van
de overeenkomst zal de verzekeraar kunnen
beslissen om de laatste bekendgemaakte index op
de premie toe te passen. Indien hij dat niet doet,
dan verliest hij dit recht voor het betrokken jaar.
03.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Le 11 décembre 2008, le gouvernement a déposé à
la Chambre un projet de loi portant modification de
la loi Verwilghen, notamment pour corriger le
mécanisme d'indexation de l'adaptation des primes
dans le cadre des contrats d'assurance maladie
non liés à l'activité professionnelle. À la demande
du Conseil des ministres, le Centre d'expertise a
réalisé une étude sur l'élaboration d'un indice
médical. Les conclusions ont été publiées dans un
rapport du 16 décembre 2008. Sur cette base, les
départements des Finances et de la Santé publique
ont préparé un projet d'arrêté royal déterminant les
paramètres utilisés, les données nécessaires et le
mode de calcul de l'indice. Le SPF Économie
calculera les indices et procédera à leur publication
semestrielle.
Les indices seront calculés sur la base du montant
des sinistres et des factures d'hôpitaux réglés par
les assureurs. Une distinction sera opérée entre
quatre types de contrats et cinq classes d'âge.
Chaque assureur sera tenu de communiquer ses
données, de même que la répartition des contrats
par catégorie, à la CBFA et au SPF Économie, sous
la forme d'un tableau anonymisé. À l'échéance
annuelle du contrat, l'assureur pourra décider
d'appliquer à la prime le dernier indice publié. Si
l'assureur n'exerce pas ce droit à l'échéance
annuelle de la prime, il le perd pour l'année
concernée.
Om de betrouwbaarheid van de gegevens op grond
waarvan de indices worden berekend te
garanderen, wordt in een dubbele waarborg
voorzien. De FOD Economie zal maar overgaan tot
de berekening van de indices wanneer minstens
drie verzekeraars, die samen minstens 75 procent
van de verzekerde bedragen vertegenwoordigen,
hun cijfers hebben meegedeeld. Daarnaast zal het
jaarverslag van de ondernemingen en revisoren aan
de CBFA en de FOD Economie de opsporing van
eventuele
incoherenties,
vergissingen
of
vervalsingen mogelijk maken.
Na de goedkeuring van het wetsontwerp zal het
uitvoeringsbesluit zo vlug mogelijk
worden
goedgekeurd zodat het indexmechanisme zo vlug
mogelijk kan worden toegepast.
La fiabilité des données sur la base desquelles les
indices sont calculés reposera sur une double
garantie. Le SPF Économie ne procédera au calcul
des indices que lorsqu'au moins trois assureurs,
représentant ensemble au moins 75 % des
montants assurés, auront communiqué leurs
chiffres. En outre, le rapport annuel des entreprises
et des réviseurs permettra à la CBFA et au SPF
Économie de détecter les éventuelles incohérences,
erreurs ou falsifications.
Une fois le projet de loi adopté, l'arrêté d'exécution
sera pris le plus rapidement possible pour que le
mécanisme d'indexation puisse rapidement être
appliqué.
03.03 Peter Logghe (Vlaams Belang): Naar
verluidt
komen
steeds
meer
03.03 Peter Logghe (Vlaams Belang) : Un nombre
croissant d'assurances hospitalisation connaîtraient
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
5
hospitalisatieverzekeraars in financiële problemen.
We kijken dus uit naar de eerste toepassing van die
medische index.
des problèmes financiers. Nous attendons donc
avec impatience la première application de cet
indice médical.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Vraag van mevrouw Sabien Lahaye-Battheu
aan de vice-eersteminister en minister van
Financiën en Institutionele Hervormingen over
"de toepassing van het Avenant bij het
dubbelbelastingverdrag
tussen
België
en
Frankrijk" (nr. 13330)
04 Question de Mme Sabien Lahaye-Battheu au
vice-premier ministre et ministre des Finances et
des Réformes institutionnelles sur "la mise en
oeuvre de l'avenant à la convention fiscale
préventive de la double imposition entre la
France et la Belgique" (n° 13330)
04.01 Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld): Op
26 maart 2009 keurde de Kamer het avenant bij het
dubbel belastingverdrag België-Frankrijk goed.
Hierdoor worden Belgische grensarbeiders die in
Frankrijk werken, vanaf 1 januari 2007 belast op de
bezoldiging in hun werkland, in Frankrijk dus. Toch
hebben deze grensarbeiders onlangs nog brieven
ontvangen waarin staat dat zij hun inkomsten 2007
in België moeten aangeven. Is de minister op de
hoogte van deze situatie? Moeten de betrokken
belastingplichtigen nu bezwaar indienen? Klopt het
dat deze kwestie nog niet is goedgekeurd in het
Franse parlement?
04.01 Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) : Le
26 mars 2009, la Chambre a approuvé l'avenant à
la convention préventive de la double imposition
entre la Belgique et la France. En conséquence, les
frontaliers belges qui travaillent en France seront
imposés sur leur rémunération dans le pays où ils
travaillent, c'est-à-dire la France, avec effet au 1
er
janvier 2007. Pourtant, ces travailleurs frontaliers
ont récemment encore reçu des courriers les
invitant à déclarer leurs revenus de 2007 en
Belgique. Le ministre est-il au fait de cette
situation ? Les contribuables concernés doivent-ils
introduire une réclamation ? Est-il exact que cette
matière n'a pas encore été approuvée à
l'Assemblée nationale française ?
04.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Het
betrokken avenant kan, zoals elk verdrag, slechts in
werking treden vanaf het moment dat het
geratificeerd is door de twee contracterende staten.
Zolang de goedkeuring in Frankrijk dus uitblijft heeft
het verdrag geen juridische draagwijdte en is het
niet bindend voor mijn administratie. Hieruit volgt
dat de lonen van de betrokken grensarbeiders
vanaf 1 januari 2007 nog steeds in België
belastbaar zijn. In afwachting van de Franse
goedkeuring
zullen
de
taxatiediensten
de
inkohiering van de belastingen voor inkomstenjaar
2007, aanslagjaar 2008, binnen de wettelijk
voorziene
termijn
uitstellen.
De
betrokken
belastingplichtigen zullen eerstdaags een brief met
uitleg uitvangen die alle ongerustheid zal
wegnemen.
04.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Comme n'importe quelle convention, l'avenant
concerné ne peut entrer en vigueur qu'à partir du
moment où il est ratifié par les deux États
contractants. Tant que la France ne l'aura pas
ratifié, il n'aura aucune portée juridique ni ne sera
contraignant
par
conséquent
pour
mon
administration. Dès lors, depuis le 1
er
janvier 2007,
les rémunérations des travailleurs frontaliers
concernés sont toujours imposables en Belgique.
En attendant la ratification par la France, les
services de taxation reporteront l'enrôlement de
l'impôt pour les revenus 2007, exercice d'imposition
2008, dans les limites des délais prévus par la loi.
Les
contribuables
concernés
recevront
prochainement une lettre explicative qui dissipera
toute inquiétude à ce sujet.
04.03 Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld): Is de
vertraging te wijten aan de langere procedure in
Frankrijk of is er een inhoudelijk probleem?
04.03 Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) : Le
retard est-il dû à la longueur de la procédure en
France ou un problème se pose-t-il quant au
contenu ?
04.04 Minister Didier Reynders (Nederlands): Het
is aan onze Franse collega's gemeld dat wij op
basis van de opmerkingen een nieuwe tekst zouden
opstellen. Dat is ook gebeurd en de tekst is in
België goedgekeurd. Hopelijk volgt de Franse
goedkeuring nu zeer snel.
04.04 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Nos collègues français ont été avisés que nous
allions, sur la base des observations formulées,
rédiger une nouvelle version du texte. C'est à
présent chose faite et le nouveau texte a déjà été
ratifié en Belgique. J'espère que la ratification
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
6
française suivra très rapidement.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
05 Vraag van mevrouw Karine Lalieux aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de jongste
informatie over de nakende lancering van
internetspelen
van
de
Nationale
Loterij"
(nr. 13394)
05 Question de Mme Karine Lalieux au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "les dernières
informations relatives au lancement prochain des
jeux de la Loterie Nationale sur internet"
(n° 13394)
05.01 Karine Lalieux (PS): Vorige week heeft de
gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij
enige toelichting gegeven over de spelen die de
Loterij weldra via internet zal aanbieden. Volgens de
heer Pittevils zullen Lotto, Joker, Keno, Euromillions
en Pick 3 online kunnen worden gespeeld, maar
vóór de start van de onlineversie komt er nog een
proefperiode.
Er is op twee punten goed nieuws: minderjarigen
zullen geen loterijproducten kunnen kopen, en het
zal onmogelijk zijn om op krediet te spelen. De
maatregelen ter beperking van het maximumbedrag
dat de spelers in de toekomst zullen kunnen
inzetten daarentegen, vind ik bepaald merkwaardig.
Per maand zou de inzet geplafonneerd worden op
1.200 euro. Ik vind dat op zijn minst stuitend.
Zullen die spelen inderdaad volgens die
modaliteiten aangeboden worden? Kan u de
proefperiode
toelichten?
Wie
zal
daaraan
meewerken? Hoelang zal die test lopen? Wat zijn
de doelstellingen ervan? Wie zal de testresultaten
analyseren? Houdt een toegestane maximuminzet
van meer dan 1.000 euro geen risico in, en strookt
dat met de opdracht van de Nationale Loterij om
overmatig spelen tegen te gaan?
05.01 Karine Lalieux (PS) : La semaine dernière,
l'administrateur délégué de la Loterie a fourni
quelques précisions sur les jeux de la Loterie qui
vont être lancés sur le net. M. Pittevils annonce que
ce lancement concerne le Lotto et le Joker, le Keno,
l'Euromillions et le Pick 3 et qu'une période de test
précédera ce lancement.
Deux bonnes nouvelles sont à souligner :
l'impossibilité de jouer pour les mineurs et
l'impossibilité de jouer à crédit. Par contre, les
mesures limitant les mises maximales des futurs
joueurs provoquent mon étonnement. On arriverait
à un montant maximum de 1.200 euros mensuels.
Voilà qui est pour le moins choquant.
Pouvez-vous confirmer les modalités de ces jeux ?
Pouvez-vous nous donner des précisions sur la
période de test ? Qui sera concerné ? Durant quelle
période ? Quels sont les objectifs ? Qui sera chargé
d'analyser les résultats de ce test ? Permettre de
jouer plus de 1.000 euros, n'est-ce pas un facteur
de risque et est-ce conforme aux missions de
« lutte contre le jeu excessif » de la Loterie
Nationale ?
05.02 Minister Didier Reynders (Frans): Voor de
Nationale Loterij van start gaat met internetspelen,
zal ze de mogelijkheden en functies van het
platform op een beperkte groep spelers uittesten en
daarbij hun spelgedrag bestuderen.
De voorbereiding en de lancering zullen in overleg
met de dagbladhandelaars gebeuren.
De
door
u
genoemde
bedragen
zijn
maximumbedragen. De speler kan zowel de
wekelijkse stortingen (maximaal 300 euro) als het
dagelijkse verlies (maximaal 100 euro) en de winst
verminderen. Wanneer de winst meer dan 50 euro
bedraagt, wordt deze hoe dan ook op de
bankrekening van de speler gestort. De speler kan
er ook zelf voor opteren om de winst rechtstreeks
op zijn rekening te laten storten.
05.02 Didier Reynders, ministre (en français) :
Avant de lancer des jeux sur internet, la Loterie
Nationale testera les fonctionnalités de la plate-
forme sur un groupe limité de joueurs et notera les
comportements des joueurs.
La préparation et le lancement se font en
concertation avec les libraires.
Les montants que vous évoquez sont des
maximums. Le joueur peut revoir à la baisse les
versements hebdomadaires (300 euros maximum),
la perte journalière (100 euros maximum) et les
gains. Tous les gains au-dessus de 50 euros sont
versés sur le compte bancaire du joueur. Le joueur
pourra lui-même choisir d'indiquer le versement
direct sur son compte bancaire.
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
7
Er wordt dus vooral de nadruk gelegd op de
mogelijkheid voor de speler om binnen die grenzen
eigen keuzes te maken.
Afhankelijk van de reactie van de spelers zal de
Loterij een en ander misschien moeten bijsturen.
Buitenlandse ervaringen pleiten zeker voor de
preventiemaatregelen die door de Nationale Loterij
worden genomen.
Naast het financiële aspect biedt nog een hele
reeks andere maatregelen de mogelijkheid om het
spel te controleren: tijdelijke uitsluitingen, bijhouden
van
het
spelverleden,
links
met
externe
hulporganisaties, enz.
On met donc surtout en avant la possibilité pour le
joueur de s'autoréguler à l'intérieur de ces limites
maximales.
En fonction du comportement des joueurs, la
Loterie devra peut-être corriger le tir.
Le comparatif avec ce qui se fait à l'étranger plaide
largement en faveur des dispositifs de prévention
mis en place par la Loterie Nationale.
En dehors de l'aspect financier, il y a aussi toute
une série d'autres éléments implémentés pour le
contrôle
du
jeu :
exclusions
temporaires,
conservation de l'historique du joueur, liens vers
des aides extérieures, etc.
De voorwaarden voor de spelen op internet zijn veel
strenger
dan
die
voor
het
klassieke
verkoopnetwerk.
Les contraintes pour le jeu sur internet sont
beaucoup plus strictes que dans le réseau
classique.
05.03 Karine Lalieux (PS): Wie zal de resultaten
analyseren?
Voor kansspelen werkt zelfcontrole niet, wie van de
speelduivel bezeten is, kan niet meer terug!
Weinig mensen hebben 300 euro op zak om
Presto- of Kenobiljetten te gaan kopen. Als men via
de computer speelt, wordt het bedrag rechtstreeks
van de bankrekening afgeschreven, wat een heel
ander effect heeft! Bovendien is 300 euro per week
veel te veel. Dat komt neer op 1.200 euro per
maand, wat meer is dan de sociale uitkeringen.
Voor mensen die in de schulden zitten, is elke
oplossing om wat geld te verdienen goed.
Ik hoop dat we snel over de testresultaten zullen
beschikken, opdat ze in het Parlement kunnen
worden besproken. Het aanbieden van kansspelen
op het internet gaat te ver!
05.03 Karine Lalieux (PS) : Qui va analyser les
résultats ?
Pour le jeu, l'autorégulation ne fonctionne pas,
quand on est pris par le jeu, on est pris !
Peu de personnes se promènent avec 300 euros
pour les dépenser au Presto ou au Keno. Devant un
ordinateur, lorsque la somme est directement
prélevée sur le compte bancaire, l'effet est
totalement différent ! Et 300 euros par semaine,
c'est un montant beaucoup trop élevé. Cela signifie
1.200 euros par mois, soit plus que les allocations
sociales. La population surendettée essaie de
trouver n'importe quelle solution pour gagner
quelque argent.
J'espère que nous disposerons rapidement des
résultats du test pour en discuter au Parlement. Les
jeux sur internet sont une dérive !
05.04 Minister Didier Reynders (Frans): De
regelgeving die wij willen opleggen, is strenger dan
de regels die in de meeste andere landen gelden. U
moet dus wel een juiste vergelijking trekken tussen
de bedragen!
De meeste aankopen in het hele netwerk voor de
rechtstreekse verkoop worden al lang met een
bankkaart of een kredietkaart betaald. Het
mechanisme waarvan u gewag maakte, speelt ook
als men tegenover een verkoper staat die zijn waar
aan de man wil brengen!
In tegenstelling tot wat u denkt, kunnen veel spelers
zichzelf wel beheersen.
05.04 Didier Reynders, ministre (en français) : La
réglementation que nous voulons mettre en place
est plus stricte que celle de la plupart des autres
pays. Soyez donc correcte dans la comparaison
des montants !
Depuis très longtemps, dans tout le réseau de vente
directe, la plupart des achats se font avec des
cartes bancaires, voire des cartes de crédit. Le
mécanisme que vous évoquez vaut aussi lorsqu'on
est près d'un vendeur qui souhaite vendre !
Contrairement à ce que vous pensez, un grand
nombre de joueurs pratiquent l'autorégulation.
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
8
U zou zich beter eerst grondig informeren voor u
zich te buiten gaat aan populistische vergelijkingen
met de overmatige schuldenlast!
Vous devriez vous renseigner avant de sombrer
dans une certaine démagogie sur les comparaisons
avec le surendettement !
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Voorzitter: mevrouw Karine Lalieux.
Présidente : Mme Karine Lalieux.
06 Vraag van mevrouw Colette Burgeon aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de dienst voor
Alimentatievorderingen" (nr. 13343)
06 Question de Mme Colette Burgeon au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "le Service des
créances alimentaires" (n° 13343)
06.01 Colette Burgeon (PS): De regering heeft
zich ertoe verbonden meer inspanningen te doen
ter
ondersteuning
van
de
Dienst
voor
alimentatievorderingen (DAVO).
06.01 Colette Burgeon (PS) : Le gouvernement
s'est engagé à promouvoir davantage le Service
des créances alimentaires (SECAL).
De regering zal de huidige voorwaarden uitbreiden
en de bedragen van de tegemoetkomingen
optrekken, én ervoor zorgen dat de voorschotten
teruggevorderd worden. Die verbintenis werd
herhaald in de algemene beleidsnota's van
verscheidene regeringsleden, maar vreemd genoeg
niet in de uwe, terwijl u juist voor die materie
bevoegd is.
Op 29 oktober 2008 verbond u zich ertoe
gesprekken aan te knopen met het kabinet van de
staatssecretaris voor Gezinsbeleid, teneinde in een
studie te laten onderzoeken hoeveel personen er
een beroep zouden kunnen doen op de DAVO.
Hoe komt het dat er in uw algemene beleidsnota
met geen woord gerept wordt van de DAVO en van
de desbetreffende passage in het regeerakkoord?
Wordt die studie al uitgevoerd? Zo niet, waarom
niet? Zal u die studie vóór eind 2009 opstarten?
Hoe zal u ze financieren? Zullen uw kabinet en uw
administratie de kosten ervan voor hun rekening
nemen? Welke waarborgen kan u me geven dat de
huidige
maximumgrenzen
zullen
worden
opgetrokken en dat de nieuwe rechthebbenden nog
tijdens deze zittingsperiode voorschotten zullen
ontvangen?
Il étendra les conditions actuelles et les montants
d'intervention tout en assurant la récupération des
avances. Cet engagement a été repris dans les
notes de politique générale de différents membres
du gouvernement. Curieusement, pas dans la vôtre,
alors que ce sujet relève de votre compétence.
Le 29 octobre 2008, vous vous engagiez à entamer
des discussions avec le cabinet du secrétaire d'État
à la Politique des familles pour réaliser une étude
qui permettrait de déterminer le nombre de
personnes qui pourraient recourir au SECAL.
Comment se fait-il qu'il ne soit pas fait mention du
SECAL et de l'accord de gouvernement à ce sujet
dans votre note de politique générale ? L'étude est-
elle déjà lancée ? Si non, pour quelle raison ? Vous
engagez-vous à lancer cette étude avant fin 2009 ?
Comment la financeriez-vous ? Votre cabinet et
votre administration prendront-t-ils en charge les
frais à engager ? Quelles garanties pouvez-vous
m'apporter sur la hausse des plafonds actuels pour
obtenir des avances sous cette législature ?
06.02 Minister Didier Reynders (Frans): Er wordt
momenteel
met
de
kabinetten
van
de
staatssecretarissen
voor
Gezinsbeleid
en
Armoedebestrijding
bekeken
onder
welke
voorwaarden de studie van start kan gaan. De
kosten zullen mee worden gefinancierd door de drie
kabinetten. Zodra het resultaat van de studie
bekend is, zullen een wetswijziging en overleg met
diverse collega's nodig zijn om de inkomensgrens
voor de toekenning van voorschotten op
onderhoudsgeld aan te passen.
06.02 Didier Reynders, ministre (en français) :
Les réunions sont actuellement en cours avec les
cabinets des secrétaires d'État à la Politique des
familles et à la Pauvreté pour élaborer les
conditions de lancement de l'étude. Le coût sera
cofinancé par les trois cabinets. Une fois le résultat
de l'étude obtenu, une modification du plafond de
revenus conditionnant l'octroi d'avances sur pension
alimentaire nécessitera une modification législative
et une concertation avec divers collègues.
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
9
Ik blijf bereid tot een initiatief in die zin. Het is zaak
een
akkoord
te
bereiken
met
alle
meerderheidspartijen. In het verleden zijn we het al
eens geworden over mechanismen die veel ruimer
waren dan nu, en hebben we een stap terug
moeten zetten. Ik blijf voorstander van een
uitbreiding. Daartoe is echter een overtuigende
aanpak nodig, en daar kan u mij bij helpen.
Je reste ouvert à une démarche en ce sens. Le tout
est de trouver un accord avec l'ensemble des
formations de la majorité. Dans le passé, nous
sommes
déjà
tombés
d'accord
sur
des
mécanismes beaucoup plus larges qu'aujourd'hui et
on a dû faire marche arrière. Je reste favorable à
une extension. Il faut pour cela convaincre et vous
pouvez m'y aider.
06.03 Colette Burgeon (PS): Ik hoop dat we snel
genoeg vooruitgang kunnen boeken en dat we nog
tijdens deze legislatuur een positieve oplossing
kunnen vinden. De gezinnen wachten er vol
ongeduld op.
06.03 Colette Burgeon (PS) : J'espère que nous
avancerons assez vite et que nous pourrons donner
une réponse positive lors de cette législature. Les
familles l'attendent impatiemment.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
07 Vraag van de heer Robert Van de Velde aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het verlagen
van het btw-tarief in de horeca" (nr. 13397)
07 Question de M. Robert Van de Velde au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "la baisse du taux
de TVA dans l'horeca" (n° 13397)
07.01 Robert Van de Velde (LDD): Ik heb de
minister al meermaals gevraagd hoe het staat met
de btw-verlaging tot 6 procent voor de horeca.
Ondanks zijn bemoedigende antwoorden in het
verleden is er nog steeds geen vooruitgang
geboekt, terwijl Frankrijk de verlaging inmiddels wel
al heeft doorgevoerd. Wanneer komt die verlaging
er ook bij ons?
07.01 Robert Van de Velde (LDD) : J'ai déjà
demandé à plusieurs reprises au ministre ce qu'il en
est de l'abaissement à 6 % de la TVA dans le
secteur horeca. Malgré les réponses optimistes
fournies par le passé, aucune avancée n'a encore
été observée alors que la France a entre temps
déjà opéré cette réduction. A quand donc cet
abaissement chez nous ?
07.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Op
de Ecofinraad van 5 mei hebben de Europese
ministers van Financiën een definitief akkoord
gesloten over de toepassing van het verlaagde btw-
tarief in de horeca. Een richtlijn met betrekking tot
de uitsluiting van de levering van alcoholhoudende
of niet-alcoholhoudende dranken kan door de
lidstaten worden toegepast vanaf 1 juni 2009. Het
verlaagde tarief kan slechts van toepassing worden
als de sector voldoet aan een aantal voorwaarden,
zoals een echte prijsverlaging voor het publiek en
de strijd tegen de fiscale en sociale fraude. Dat is
ook
meegedeeld
aan
de
belanghebbende
beroepsverenigingen. Ondertussen werden nog
enkele vergaderingen met de sector gehouden over
de concrete invulling van deze voorwaarden. Ik zal
de Ministerraad ten vroegste vanaf 1 juli 2009 en
ten laatste op 1 januari 2010 een voorstel voor
toepassing voorleggen.
07.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Lors du Conseil Ecofin du 5 mai, les ministres
européens des Finances ont conclu un accord
définitif concernant l'application du taux de TVA
réduit dans l'horeca. Une directive relative à
l'exclusion de la fourniture de boissons alcoolisées
ou non alcoolisées peut être appliquée par les États
membres à partir du 1
er
juin 2009. Le taux réduit ne
peut être appliqué que si le secteur satisfait à un
certain nombre de conditions, dont une véritable
baisse des prix pour le public et des mesures de
lutte contre la fraude fiscale et sociale. Ces
conditions ont été communiquées aux associations
professionnelles concernées. Dans l'intervalle,
quelques réunions ont encore eu lieu avec le
secteur à propos de la concrétisation de ces
conditions. Je soumettrai au Conseil des ministres
une proposition de mise en oeuvre pour le 1
er
juillet
2009 au plus tôt et le 1
er
janvier 2010 au plus tard.
07.03 Robert Van de Velde (LDD): Dat is een
duidelijk antwoord. Door de crisis heeft de sector
het zeer moeilijk en hoe sneller de verlaging er
komt, hoe beter. Is 1 juli effectief nog haalbaar of
niet?
07.03 Robert Van de Velde (LDD) : Voilà une
réponse claire. Le secteur pâtit fortement de la crise
et plus vite la réduction interviendra, mieux il s'en
portera. La date du 1
er
juillet est-elle encore
effectivement réalisable ?
07.04 Minister Didier Reynders (Nederlands): Dat 07.04 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
10
vergt een politiek akkoord. Er is nu een akkoord op
Europees niveau en ik pleit voor een zo snel
mogelijke toepassing. Ik hou het erop dat dit
haalbaar is tussen 1 juli en uiterlijk 1 januari 2010.
Un accord politique est nécessaire. Il existe
aujourd'hui un accord au niveau européen et je
plaide pour une mise en oeuvre rapide. Je maintiens
que celle-ci est envisageable entre le 1
er
juillet et le
1
er
janvier 2010 au plus tard.
07.05 Robert Van de Velde (LDD): Ik denk dat de
budgettaire impact niet zo negatief zal zijn, omdat
men tegelijkertijd een aantal zaken vermijdt.
07.05 Robert Van de Velde (LDD) : Je pense que
l'incidence budgétaire ne sera pas très importante
parce que, dans le même temps, on évite certaines
choses.
07.06 Minister Didier Reynders (Nederlands): Een
efficiënter strijd tegen de fiscale fraude is ook
geboden, iets waar het btw-tarief weinig of niets
mee te maken heeft. Ik hoop dat iedereen
voldoende gezond verstand heeft om niet alleen te
strijden voor het lagere btw-tarief, maar ook tegen
de sociale en fiscale fraude.
07.06 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Il faut aussi lutter plus efficacement contre la fraude
fiscale, ce qui n'a rien à voir avec les taux de TVA.
J'espère que chacun fera preuve de suffisamment
de bon sens pour ne pas oeuvrer qu'à un
abaissement du taux de TVA mais pour réprimer
aussi la fraude sociale et fiscale.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
08 Vraag van de heer Robert Van de Velde aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"de
kredietverstrekking door banken" (nr. 13398)
08 Question de M. Robert Van de Velde au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "l'octroi de crédits
par les banques" (n° 13398)
08.01 Robert Van de Velde (LDD): Op 21 april
antwoordde de minister op mijn vraag over de
omzetting van mandaten naar hypothecaire
kredieten door banken, dat hij de CBFA om de
gegevens hierover zou vragen. Beschikt de minister
al over deze gegevens?
Ondertussen krijgen wij de informatie dat de banken
kaskredieten automatisch verlagen. Een kaskrediet
van 70.000 euro bijvoorbeeld, waarvan maar
30.000 euro op de rekening wordt gestort, wordt
door de bank automatisch verlaagd tot 40.000 euro.
Is de minister ervan op de hoogte dat kaskredieten
automatisch worden verlaagd?
08.01 Robert Van de Velde (LDD) : En réponse à
ma question sur la transformation par les banques
de mandats en crédits hypothécaires, le ministre a
répondu le 21 avril qu'il demanderait des
informations à ce sujet à la CBFA. Le ministre
dispose-t-il à présent de ces données ?
Il nous revient dans l'intervalle que les banques
réduisent automatiquement les crédits de caisse.
Un crédit de caisse de 70.000 euros par exemple,
dont 30.000 seulement sont versés sur le compte,
est réduit automatiquement par la banque à
40.000 euros. Le ministre est-il au courant du fait
que les crédits de caisse sont automatiquement
réduits ?
08.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Uit
de informatie van de CBFA en Febelfin blijkt dat er
geen indicaties zijn van eenzijdige wijzigingen van
de financieringsvoorwaarden door de banken. Als
de heer Van de Velde concrete gevallen kan
voorleggen, zullen die worden onderzocht.
Uit recente gegevens van het Observatorium voor
Bankkredieten aan Vennootschappen blijkt dat het
algemeen beeld van het verloop van het
kredietvolume onveranderd blijft. De jongste
maanden is er een stabilisatie tot een lichte
terugloop van het kredietvolume: 105 miljard euro
en een groeipercentage van 4,9 procent einde
08.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Il ressort des informations communiquées par la
CBFA et par Febelfin qu'il n'existe pas d'indices de
modifications apportées unilatéralement par les
banques à leurs conditions de financement. Si
M. Van de Velde peut citer des cas concrets de
telles modifications, je ne manquerai pas de les
faire étudier.
Des données communiquées récemment par
l'Observatoire du crédit aux sociétés montrent que
le profil global de l'évolution du volume de crédit
demeure inchangé. Au cours des derniers mois, on
a observé une évolution se situant à mi-chemin
d'une stabilisation et d'un léger recul du volume de
crédit : 105 milliards d'euros et un pourcentage de
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
11
maart 2009 tegenover 106 miljard en 9,7 procent
einde december 2008. Eind april bedroeg het
volume aan uitbetalingskredieten opnieuw 1 miljard
euro meer dan in maart.
Er zijn geen concrete gegevens beschikbaar binnen
de sector over het omzetten van hypothecaire
mandaten naar hypothecaire inschrijvingen.
croissance de 4,9 % fin mars 2009 contre
106 milliards et 9,7 % fin décembre 2008. Fin avril,
le volume de crédits de liquidation s'élevait de
nouveau à 1 milliard d'euros de plus qu'au mois de
mars.
Le secteur ne dispose d'aucune donnée concrète
concernant la conversion de mandats hypothécaires
en inscriptions d'hypothèques.
Er is wel een probleem in verband met de
kredietverzekering. Ik heb een voorstel gedaan aan
de Ministerraad in verband met een staatswaarborg
in een nieuw mechanisme van kredietverzekering,
zoals in andere landen. Ik hoop dat dat in de
komende dagen wordt goedgekeurd.
En revanche, un problème se pose en ce qui
concerne l'assurance-crédit. J'ai soumis au conseil
des ministres une proposition consistant à prévoir
une garantie de l'État dans le cadre d'un nouveau
mécanisme d'assurance-crédit, comme cela se fait
dans d'autres pays. J'espère que le conseil
approuvera cette proposition dans les prochains
jours.
08.03 Robert Van de Velde (LDD): Ik zal
inderdaad voorbeelden bezorgen.
Als er wordt gesproken over het totale uitstaande
krediet, is dat dan effectief opgenomen of slechts
toegezegd?
Het antwoord van de minister brengt niet veel
duidelijkheid.
08.03 Robert Van de Velde (LDD) : Je vous
communiquerai des exemples.
Quand vous parlez du total des crédits en cours, de
quoi s'agit-il ? De crédits qui ont déjà été budgétés
ou de crédits qui ont seulement été accordés ?
Votre réponse n'a guère apporté de clarification sur
ce point.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
09 Samengevoegde vragen van
- de heer Jan Jambon aan de vice-eersteminister
en minister van Financiën en Institutionele
Hervormingen over "de corruptie bij de
Regie der Gebouwen" (nr. 13407)
- de heer Robert Van de Velde aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de vermeende
corruptie bij de top van de Regie der Gebouwen"
(nr. 13418)
- de heer Philippe Henry aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de extra
kosten van het gesloten centrum van Everberg"
(nr. 13424)
- de heer Stefaan Van Hecke aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de mogelijke
corruptie bij de Regie der Gebouwen" (nr. 13428)
- de heer Peter Logghe aan de vice-eersteminister
en minister van Financiën en Institutionele
Hervormingen over "vermoedelijke corruptie bij
de bouw van de gesloten instelling van
Everberg" (nr. 13453)
09 Questions jointes de
- M. Jan Jambon au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la corruption au sein de la
Régie des Bâtiments" (n° 13407)
- M. Robert Van de Velde au vice-premier ministre
et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la corruption supposée au
sommet de la Régie des Bâtiments" (n° 13418)
- M. Philippe Henry au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le surcoût du centre fermé
d'Everberg" (n° 13424)
- M. Stefaan Van Hecke au vice-premier ministre
et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la corruption éventuelle au
sein de la Régie des Bâtiments" (n° 13428)
- M. Peter Logghe au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la corruption probable dans
le cadre de la construction du centre fermé
d'Everberg" (n° 13453)
09.01 Jan Jambon (N-VA): Volgens het Leuvense
gerecht betaalde de overheid voor de bouw van de
09.01 Jan Jambon (N-VA) : D'après la justice de
Louvain, l'État aurait payé trois fois trop cher pour la
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
12
gesloten instelling in Everberg drie keer te veel. Er
is ook sprake van 10 procent smeergeld. Het zou
zelfs een gangbare praktijk zijn bij de Regie der
Gebouwen dat 5 tot 10 procent van de bedragen in
de zakken van de bevoegde ambtenaar verdwijnt.
Sinds wanneer is de minister op de hoogte van die
praktijken? Welke maatregelen zijn genomen om
die een halt toe te roepen? Hoeveel interne
meldingen van dit soort misbruiken zijn er al
geweest en tot hoeveel tuchtdossiers tegen
ambtenaren hebben ze geleid? Is het niet hoog tijd
dat een externe audit van de Regie deze zaak eens
grondig in kaart brengt?
construction du centre fermé d'Everberg. De plus,
10 % de dessous-de-table auraient été versés. Il
serait même habituel, à la Régie des Bâtiments,
que 5 à 10 % des montants aboutissent dans la
poche du fonctionnaire compétent.
Depuis quand le ministre a-t-il connaissance de ces
pratiques ? Quelles mesures ont été prises pour y
mettre fin ? Combien d'abus de ce type ont déjà été
signalés et combien de dossiers disciplinaires
concernant des fonctionnaires ont été ouverts pour
ces motifs ? Ne faudrait-il pas procéder d'urgence à
un audit externe de la Régie pour tirer ce dossier au
clair ?
09.02 Robert Van de Velde (LDD): Begin 2002
luidde het dat de instelling er dringend moest
komen. Op de vraag of dat tot hogere kosten zou
leiden, antwoordde toenmalig minister Daems dat
hij daarop geen antwoord kon geven. In november
2002, als de werken al zijn opgeleverd, was zijn
antwoord dat de hoogdringendheid voor de
aannemers geen alibi mag zijn om gelijk welke prijs
te vragen. Ook dan is er nog geen sprake van een
meerprijs. Dat verandert in januari 2003 als minister
Daems het heeft over een toeslag van 8 procent
wegens de hoogdringendheid terwijl ook de
hoofdaannemer een fee van 8 procent ontvangt
voor zijn coördinerende taak.
Wie besliste om pas een jaar na de melding van de
hoogdringendheid daarvoor een toeslag te betalen?
Volgens het verslag van de Regie der Gebouwen uit
2004 kan er trouwens geen sprake zijn van
hoogdringendheid, terwijl het Rekenhof erop wees
dat er in sommige gevallen geen voorafgaand
advies was van de Inspectie van Financiën en dat
sommige werken werden besteld zonder dat daar
kredieten waren voor vastgelegd.
09.02 Robert Van de Velde (LDD) : Début 2002,
la création de l'institution était considérée comme
urgente. À la question de savoir si les coûts seraient
plus élevés, le ministre de l'époque, M. Daems,
avait répondu qu'il ne pouvait pas fournir de
réponse. En novembre 2002, après la réception des
travaux, il a indiqué que l'urgence ne pouvait être
invoquée par les entrepreneurs pour réclamer
n'importe quel prix. Il n'était donc toujours pas
question de surcoût. En revanche, en janvier 2003,
le ministre Daems a évoqué un supplément de 8 %
en raison de l'urgence, l'entrepreneur percevant
également une commission de 8 % pour avoir
assuré la coordination du chantier.
Qui a décidé, tout juste un an après l'annonce de
l'urgence, de payer un supplément pour ce motif ?
Si le rapport 2004 de la Régie des bâtiments
précise qu'il n'est pas possible d'invoquer l'urgence,
la Cour des comptes signale que, l'Inspection des
Finances n'a pas rendu d'avis préalable dans
certains cas et que des travaux ont été commandés
sans que les crédits nécessaires n'aient été
engagés.
Na de aanstelling van een nieuw directiecomité bij
de Regie der Gebouwen antwoordde de minister in
september 2008 dat hij binnen de drie maanden de
eerste voorstellen verwachtte rond de problematiek
van de corruptiebeheersing. Hij verwees ook naar
drie initiatieven die al waren genomen: een
integriteitsbeleid met daarbij een procedure om
belangenvermenging
te
controleren,
een
gedragscode en de oprichting van een permanente
werkgroep integriteit. Bestaat die werkgroep
eigenlijk wel?
De periode van drie maanden waarover de minister
sprak, ligt al een tijdje achter de rug. Hoe ver staat
het met de voorstellen?
Après la désignation d'un nouveau comité de
direction à la Régie des Bâtiments, le ministre avait
précisé en septembre 2008 qu'il attendait dans les
trois mois à venir les premières propositions dans le
cadre de la lutte contre les problèmes de corruption.
Il a également fait référence à trois initiatives qui
avaient déjà été prises : une politique d'intégrité
assortie d'une procédure de contrôle des
confusions d'intérêts, un code de conduite et la
mise sur pied d'un groupe de travail permanent
« intégrité ».
Ce
groupe
de
travail
a-t-il
effectivement été mis sur pied ?
Le délai de trois mois évoqué par le ministre est
dépassé depuis quelque temps. Qu'en est-il des
propositions ?
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
13
Enkele weken geleden beloofde de minister in het
dossier van het gerechtsgebouw van Veurne dat hij
het huurcontract aan het commissiesecretariaat zou
bezorgen. Kan de minister alsnog die belofte
waarmaken?
Wie kende de bijkomende 10 procent toe: de Regie
der Gebouwen, de wet of de Ministerraad?
Hoe ver staat het met het integriteitsbeleid?
Il y a quelques semaines, le ministre avait promis
dans le cadre du dossier du palais de justice de
Furnes qu'il communiquerait le contrat de bail au
secrétariat de la commission. Le ministre a-t-il
encore l'intention de tenir cette promesse ?
Les 10 % supplémentaires ont-ils été accordés par
le biais de la Régie des Bâtiments, de la loi ou du
Conseil des ministres ?
Qu'en est-il de la politique d'intégrité ?
09.03 Philippe Henry (Ecolo-Groen!): Uit
persberichten blijkt dat de overheid drie keer te veel
zou hebben betaald voor het gesloten centrum van
Everberg.
Bovendien
zou
het
gerecht
onregelmatigheden aan het licht hebben gebracht.
De hoofdaannemer zou hebben toegegeven dat
hem gevraagd werd 10 procent meer aan te
rekenen, maar dat bedrag moest wel weggemoffeld
worden op de facturen. Bovendien werd het
contract niet aanbesteed via de gewone openbare
procedure, omdat de toenmalige regering spoed
achter de bouw wilde zetten. Bevestigt u dat? Loopt
er een onderzoek bij de Regie der Gebouwen?
Welke maatregelen werden er getroffen? Op
hoeveel schat u de totale meerkosten voor de
overheid?
09.03 Philippe Henry (Ecolo-Groen!) : La presse
rapporte que l'État aurait payé le centre fermé
d'Everberg trois fois son prix. Des irrégularités
auraient été mises au jour par la justice.
L'entrepreneur principal aurait admis qu'il devait
compter 10 % de plus mais que ceci devait être
dissimulé. En outre, le contrat n'a pas suivi la filière
normale d'attribution publique parce que le
gouvernement de l'époque demandait l'urgence.
Confirmez-vous ces informations ? Une enquête
est-elle
en
cours
à
la
Régie
des
Bâtiments ? Quelles
mesures
ont-elles
été
prises ? À combien estimez-vous le surcoût global
pour l'État ?
09.04 Stefaan Van Hecke (Ecolo-Groen!): Ik ga
meteen over tot mijn concrete vragen.
Klopt het dat de uiteindelijke factuur tot drie keer
boven de normale prijs steeg? Onderneemt de
minister iets om dat geld te recupereren indien er
sprake is van onterechte betalingen? Worden de
andere grote dossiers waaraan de verdachte
werkte, ook aan een grondig intern of extern
onderzoek onderworpen? Zijn er nog andere
onderzoeken tegen hoge ambtenaren van de
Regie? Welke controlemechanismen werden
ingesteld sinds een aantal structurele problemen in
2006 aan het licht kwamen, om dergelijke feiten
sneller te kunnen detecteren?
09.04 Stefaan Van Hecke (Ecolo-Groen!) : J'en
viens immédiatement à mes questions concrètes.
Est-il correct que la facture finale était jusqu'à trois
fois plus élevée que le prix normal ? Le ministre
entreprendra-t-il des démarches afin de récupérer
d'éventuels paiements indus ? D'autres dossiers
importants traités par le suspect font-ils aussi l'objet
d'une enquête approfondie par un organisme
interne ou externe ? D'autres instructions à charge
de hauts fonctionnaires de la Régie sont-elles en
cours ? Quels mécanismes de contrôle permettant
de détecter plus rapidement ce genre de faits ont
été développés depuis la découverte de certains
problèmes structurels en 2006 ?
09.05 Peter Logghe (Vlaams Belang): Zijn er
sinds de eerste schandalen bij de Regie
maatregelen getroffen? In februari antwoordde de
minister op een schriftelijke vraag van collega
Goyvaerts dat voor de opvolging van de kwaliteit en
kwantiteit bij de uitvoering van overheidsopdrachten
voor grote projecten `indien nodig' een beroep wordt
gedaan op externe firma's. Zou het niet kunnen dat
er nog te weinig externe audits gebeuren? Hoeveel
schandalen moeten er nog worden gemeld
vooraleer men een volledige externe audit zal
organiseren? Is het niet nodig alle contracten die
minstens sinds 2002 werden afgesloten, opnieuw te
09.05 Peter Logghe (Vlaams Belang) : Des
mesures ont-elles été prises depuis les premiers
scandales qui ont éclaboussé la Régie ? En février
dernier, répondant à une question écrite de mon
collègue M. Goyvaerts, le ministre précisait que
dans le cadre de l'exécution de marchés publics, il
était possible, « si nécessaire », de faire appel à
des firmes extérieures pour contrôler le travail du
point de vue qualitatif et quantitatif. Le nombre
d'audits externes ne serait-il pas encore insuffisant
à l'heure actuelle ? Combien de scandales faudra-t-
il encore pour que l'on organise un audit externe
complet ? Ne faudrait-il pas réexaminer tous les
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
14
bekijken en te onderzoeken of daarbij niet
gezondigd
is
tegen
de
regel
dat
men
overheidsopdrachten moet uitvoeren tegen de
normale prijs en niet tegen die prijs plus 1 procent?
contrats conclus depuis 2002 au moins, et vérifier
s'il n'y a pas eu d'infraction à la règle selon laquelle
les marchés publics doivent être exécutés au prix
normal, et non avec une majoration de 10 % ?
09.06 Minister Didier Reynders (Frans): Ik stel
vast dat men vandaag een aantal zaken ontdekt
waarvan het parlement echter al lang op de hoogte
is.
De Regie heeft geen toegang tot het dossier, maar
verleent haar volledige medewerking aan het
onderzoek. De feiten dateren van 2002.
De overschrijding van de kostenramingen werd
uitvoerig gemotiveerd. De onderschatting was
vooral te wijten aan het ontbreken van de
programma's met betrekking tot de behoeften van
Justitie en de aanzienlijke eisen van de
Gemeenschappen.
De gerechtelijke politie opende in 2006 een
onderzoek naar fraudemechanismen bij de Regie
der Gebouwen. Het Brusselse luik werd onlangs
afgerond en het dossier werd overgezonden aan
het parket, dat moet beslissen wie er zal worden
vervolgd. Het dossier met betrekking tot Leuven
werd in 2008 geopend.
09.06 Didier Reynders, ministre (en français) : Je
constate qu'on découvre aujourd'hui un certain
nombre d'éléments qui sont pourtant connus du
Parlement depuis très longtemps.
La Régie n'a pas accès au dossier mais apporte
son entière collaboration à l'enquête. Les faits
remontent à 2002.
Le dépassement des prévisions de coûts a fait
l'objet d'une motivation détaillée. La sous-estimation
était principalement due à l'absence des
programmes des besoins de la Justice et aux
exigences importantes des Communautés.
La police judiciaire a ouvert une enquête en 2006
portant sur des mécanismes de fraude au sein de la
Régie des Bâtiments. Le volet bruxellois a été
clôturé il y a peu et le dossier a été transmis au
parquet qui doit décider des personnes à
poursuivre. Le dossier concernant Louvain a été
ouvert en 2008.
(Nederlands) Ik ben op de hoogte van
fraudemechanismen bij de Regie sinds de start van
het onderzoek te Brussel in januari 2006.
Sindsdien heeft het externe bureau i-Force de
volgende
studies
uitgevoerd:
een
fraudegevoeligheidsanalyse
inzake
overheidsopdrachten, een forensische audit met
betrekking tot betalingsopdrachten en een externe
audit inzake de bouw van de gerechtsgebouwen te
Gent
en
Antwerpen.
Verder
werden
de
controlemechanismen op de organisatie en de
gunning van overheidsopdrachten binnen de Regie
der Gebouwen strenger gemaakt en werd er
gewerkt aan een grotere transparantie en
concurrentie bij de organisatie en de gunning van
kleinere overheidsopdrachten.
Tegen de betrokken aannemers werden sancties
genomen op grond van ernstige feiten bij hun
beroepsuitoefening, waarvoor een klacht met
burgerlijke partijstelling werd ingediend bij de
procureur des Konings. De tot nu toe in totaal
46 aannemers werden ook onmiddellijk uitgesloten
van deelname aan nieuwe overheidsopdrachten.
Tegen de betrokken ambtenaren werd een
algemene klacht met burgerlijke partijstelling tegen
onbekenden ingediend bij de procureur des Konings
en werden tuchtprocedures opgestart. Ook werd
(En néerlandais) Je suis au courant des
mécanismes de fraude à la Régie depuis le début
de l'enquête à Bruxelles en janvier 2006.
Le bureau externe i-Force a mené depuis lors les
études suivantes : une analyse de sensibilité à la
fraude dans le cadre des marchés publics, un audit
in situ concernant les ordres de paiement et un
audit externe concernant la construction des palais
de justice de Gand et d'Anvers. Par ailleurs, les
mécanismes de contrôle de l'organisation et de
l'attribution des marchés publics au sein de la Régie
des Bâtiments ont été renforcés et l'on s'efforce
d'introduire une plus grande transparence et
concurrence dans le cadre de l'organisation et de
l'attribution des marchés publics de plus petite
envergure.
Les entrepreneurs concernés ont été l'objet de
sanctions pour faits graves commis dans le cadre
de l'exercice de leur profession. Plainte avec
constitution de partie civile a été introduite auprès
du Procureur du Roi. Les 46 entrepreneurs
concernés jusqu'à présent ont également été
immédiatement exclus de toute participation future
à des marchés publics. Une plainte contre x avec
constitution de partie civile a également été
déposée auprès du Procureur du Roi contre les
fonctionnaires
concernés.
Des
procédures
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
15
een actiegroep Integriteit opgericht, die aanleiding
gaf tot een hele reeks maatregelen en initiatieven
inzake professionele integriteit.
disciplinaires ont par ailleurs été lancées. Un
groupe d'action « intégrité » a été constitué. Son
travail a donné lieu à une série de mesures et
d'initiatives dans le domaine de l'intégrité
professionnelle.
Diezelfde actiegroep Integriteit werkt momenteel
nog aan andere maatregelen, die eerstdaags zullen
worden onderzocht en gevalideerd door het
directiecomité.
Eenvormige
vastleggings-
en
betalingprocedures,
ondersteund
met
informaticaprogramma's, worden nu daadwerkelijk
gebruikt door alle diensten van de Regie der
Gebouwen. Er werden initiatieven genomen om in
samenwerking
met
de
FOD
Budget
en
Beheerscontrole de interne controle bij de Regie der
Gebouwen in kaart te brengen en de interne
controle in bepaalde domeinen nog te verbeteren.
Actuellement, le groupe d'action intégrité élabore
encore d'autres mesures qui seront prochainement
examinées et validées par le comité de direction.
Des procédures uniformes d'engagement et de
paiement, soutenues par des programmes
informatiques, sont effectivement appliquées par
tous les services de la Régie des Bâtiments. Des
initiatives ont été prises, en collaboration avec le
SPF Budget et Contrôle de la Gestion, afin de
mieux cerner le contrôle interne au sein de la Régie
des Bâtiments et de l'améliorer davantage dans
certains domaines.
(Frans) De jongste twee jaar werden er twee
externe adviezen over mogelijke fraude uitgebracht
die aanleiding hebben gegeven tot twee
tuchtonderzoeken. Er loopt nog altijd een onderzoek
in verband met de directeur van een externe dienst.
Sinds 1 februari 2008 is er een nieuw comité actief.
Er werd een nieuw managementplan uitgewerkt en
goedgekeurd. Tevens werd er een nieuw
personeelsplan opgesteld en ter goedkeuring
voorgelegd.
De vereiste gerichte audits hebben eveneens
plaatsgevonden en het systeem werd aangepast
teneinde elke nieuwe fraude te voorkomen. Er werd
nog geen enkele opdracht gegeven om andere
audits uit te voeren, maar dat zou wel kunnen
gebeuren afhankelijk van de resultaten van het
gerechtelijk onderzoek met betrekking tot Everberg.
(En français) Deux avis externes sur une fraude
potentielle ont été émis au cours des deux
dernières années et ont abouti à deux enquêtes
disciplinaires. Une enquête est toujours en cours à
propos du directeur d'un service extérieur.
Un nouveau comité est en fonction depuis le 1
er
février 2008. Un nouveau plan de management a
été élaboré et approuvé. Un nouveau plan de
personnel a aussi été conçu et soumis à
approbation.
Les audits ponctuels requis ont également eu lieu et
des modifications systémiques ont été apportées
afin d'empêcher toute nouvelle fraude éventuelle.
Aucun ordre d'autres audits n'a été donné jusqu'à
présent mais cela pourrait être le cas en fonction
des résultats de l'enquête judiciaire sur Everberg.
(Nederlands) De heer Logghe heeft het over een
tienprocentregel en lijkt te insinueren dat een
meerderheid van de ambtenaren betrokken is bij
deze fraude. Die beschuldiging is onterecht. Ik ben
ervan overtuigd dat de grote meerderheid van de
ambtenaren bij de Regie op een correcte manier
werkt.
(En néerlandais) M. Logghe évoque une règle des
10 % et semble insinuer qu'une majorité des
fonctionnaires est impliquée dans cette fraude.
Cette accusation est injustifiée. Je suis convaincu
que la grande majorité des fonctionnaires de la
Régie travaille correctement.
09.07 Jan Jambon (N-VA): Voormalig premier
Verhofstadt wou Everberg binnen de zes maanden
realiseren. Misschien heeft die haast de deuren
geopend voor `ongewone' praktijken. Voor
dringende zaken moeten speciale procedures
worden opgesteld, zodat alles toch min of meer
ordentelijk kan verlopen.
09.07 Jan Jambon (N-VA) : L'ex-premier ministre
M. Verhofstadt prévoyait de réaliser le dossier
Everberg dans un délai de six mois. Peut-être cette
hâte a-t-elle dans une certaine mesure ouvert la
porte à des pratiques `inhabituelles'. Des
procédures spéciales doivent être élaborées pour
les dossiers urgents, afin que tout puisse
néanmoins se dérouler plus ou moins correctement.
09.08 Robert Van de Velde (LDD): De minister
betreurt dat de heer Logghe de tienprocentregel
09.08 Robert Van de Velde (LDD) : Le ministre
déplore le fait que M. Logghe reproche la règle des
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
16
verwijt aan heel de administratie. In een antwoord
van een minister uit de toenmalige regering werd
die 10 procent als een verantwoorde extra uitgave
bestempeld. Daar heb ik een probleem mee.
10 % à l'ensemble de l'administration. Dans une
réponse d'un ministre du gouvernement de
l'époque, ces 10 % ont été qualifiés de dépense
supplémentaire justifiée, ce qui me pose problème.
Dat betekent dat de toenmalige regering, de
ministers Daems en Reynders, op de hoogte waren
van de tienprocentregel die nu wordt omschreven
als fraude. De aannemer in kwestie verklaart dat hij
10 procent meer mocht aanrekenen. Dat wist de
toenmalige regering. Het blijkt uit een schriftelijke
vraag en antwoord nr. 0198. Nu minister Reynders
die 10 procent als fraude bestempelt, vraag ik mij af
wie daartoe toelating gaf en wanneer. Was het de
heer Evenepoel of de Ministerraad?
Het lijkt mij aangewezen dat de interne organisatie
van de Regie onder de loep wordt genomen zodat
een probleem niet steeds als een gerechtelijk
schandaal naar boven moet komen. Zolang de
Regie niet tijdig haar jaarverslagen indient ­ wij
zitten nu aan het jaarverslag van 2002 ­ en er geen
duidelijke inventaris kan worden gemaakt van het
patrimonium en de manier waarop het wordt
beheerd, zouden alle grote transacties eerst via de
Kamer moeten passeren voor ze worden
goedgekeurd en uitgevoerd.
Cela signifie que le gouvernement de l'époque,
avec les ministres Daems et Reynders, était au
courant de la règle des 10 % qui est aujourd'hui
qualifiée de frauduleuse. L'entrepreneur en question
déclare qu'il était autorisé à facturer 10 % de plus,
ce que le gouvernement de l'époque savait. La
question écrite n° 0198 et la réponse qui y a été
fournie par le ministre compétent en témoignent.
Aujourd'hui que le ministre Reynders considère ces
10 % comme étant de la fraude, je me demande qui
a donné l'autorisation à l'entrepreneur concerné et
quand il la lui a donnée. Était-ce M. Evenepoel ou le
conseil des ministres ?
Il me semble indiqué de soumettre à un audit
l'organisation interne de la Régie de façon à éviter à
l'avenir que tel ou tel problème n'émerge encore en
provoquant un scandale judiciaire. Tant que la
Régie ne déposera pas ses rapports annuels à
temps ­ nous en sommes maintenant au rapport
annuel 2002 ­, que le patrimoine ne pourra être
clairement inventorié et que la manière dont il est
géré ne pourra être établie clairement, toutes les
grandes transactions devraient d'abord passer par
la Chambre avant d'être approuvées et exécutées.
09.09 Philippe Henry (Ecolo-Groen!): U wijst
terecht op een aantal punten die weliswaar bekend
waren, maar waar we daarom niet meteen aan
denken. Er heerst inderdaad enige verwarring.
Hiermee wordt eens te meer de vinger gelegd op de
moeilijkheden
die
inherent
zijn
aan
overheidsopdrachten die via een spoedprocedure
worden gegund. Wat het fraudeaspect betreft,
wachten we op de stappen die het gerecht zal doen.
Ik hoop dat zulke feiten zich dankzij de
onderscheiden maatregelen met betrekking tot de
herstructurering van de Regie niet meer zullen
kunnen herhalen.
09.09 Philippe Henry (Ecolo-Groen!) : Vous avez
raison de rappeler un certain nombre d'éléments
connus du public mais que nous n'avons pas
forcément tous en tête. Il existe effectivement une
certaine confusion.
Cela met une fois de plus en lumière les difficultés
inhérentes aux marchés passés en urgence. En ce
qui concerne les aspects frauduleux, attendons de
voir quelles seront les suites judiciaires. J'espère
que les différentes mesures relatives à la
restructuration de la Régie empêcheront que de
telles choses ne se reproduisent.
Misschien zou het nuttig zijn om een debat te
houden over de Regie en de werking van de Regie,
en een en ander te evalueren.
Peut-être serait-il utile d'organiser un débat sur la
Régie, son fonctionnement et une évaluation.
09.10 Stefaan Van Hecke (Ecolo-Groen!): Ik hoop
dat de maatregelen effectief zullen werken. We
zullen kijken wat er de komende maanden en jaren
nog aan de oppervlakte komt. Ik hoop zo weinig
mogelijk, want dit geeft een slecht beeld van de
overheid.
09.10 Stefaan Van Hecke (Ecolo-Groen!) :
J'espère que les mesures seront efficaces. Nous
verrons si d'autres affaires seront mises à jour dans
les mois et les années à venir. J'espère que leur
nombre restera limité parce qu'elles nuisent à
l'image de l'État.
CRABV 52
COM 574
27/05/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
17
Voorzitter: de heer Jan Jambon.
Président : M. Jan Jambon.
09.11 Peter Logghe (Vlaams Belang): Met dit
antwoord ben ik niet tevreden.
Het antwoord over de cel Integriteit is hetzelfde als
dat van 23 februari 2009. Ik hoop dat er nu schot in
de zaak komt.
09.11 Peter Logghe (Vlaams Belang): Cette
réponse ne me satisfait pas.
Elle est identique à celle qui a été fournie le le
23 février 2009. J'espère que le dossier va avancer
à présent.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
10 Vraag van de heer Peter Logghe aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"de
uitvoeringsbesluiten
voor
de
strengere
namaakwet" (nr. 13408)
10 Question de M. Peter Logghe au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "les arrêtés
d'exécution de la loi plus stricte sur la
contrefaçon" (n° 13408)
10.01 Peter Logghe (Vlaams Belang): De nieuwe
wet tegen namaak en piraterij uit 2007 kon nog niet
worden toegepast omdat de uitvoeringsbesluiten
nog niet uitgevaardigd zijn. De drie betrokken
ministers zouden reeds een akkoord hebben bereikt
en er moet enkel nog gewacht worden op het
advies van de Raad van State en van de Inspectie
van Financiën.
Wanneer zal de Inspectie van Financiën haar
advies uitbrengen en in welke richting zal het gaan?
Wat zal de regeling zijn voor de kosten voor
bewaring en vernietiging?
10.01 Peter Logghe (Vlaams Belang): La nouvelle
loi de 2007 contre la contrefaçon et la piraterie n'a
pas encore pu être appliquée, étant donné que les
arrêtés d'exécution n'ont pas encore été
promulgués. Les trois ministres concernés seraient
déjà parvenus à un accord et l'on n'attend plus que
l'avis du Conseil d'État et celui de l'Inspection des
Finances.
Quand l'Inspection des Finances rendra-t-elle son
avis et dans quelle sens ira-t-il ? Quelle sera la
réglementation en matière de frais de conservation
et de destruction ?
10.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): De
vraag betreffende de kosten valt onder de
bevoegdheid van de minister van Economie. Verder
hoop ik dat het advies van de Inspectie van
Financiën er zo vlug mogelijk komt.
10.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais):
Votre question relative aux coûts est du ressort du
département de l'Économie. J'espère par ailleurs
que l'avis de l'Inspection des Finances sera émis
dans les plus brefs délais.
10.03 Peter Logghe (Vlaams Belang): De
uitdrukking 'zo vlug mogelijk' wordt echt een van de
dooddoeners van deze regering. Ik kan enkel
vaststellen dat de wet dateert van 2007en nog
steeds niet van toepassing is.
10.03 Peter Logghe (Vlaams Belang) :
L'expression "dans les plus brefs délais" revient
sans cesse dans les réponses de ce gouvernement.
Je ne peux que constater que la loi date de 2007 et
qu'elle n'est toujours pas entrée en vigueur.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
11 Vraag van de heer Stefaan Vercamer aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de trage
erkenning van vzw's die fiscale attesten mogen
uitreiken" (nr. 13416)
11 Question de M. Stefaan Vercamer au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "la lenteur de la
procédure d'agrément des ASBL pouvant délivrer
des attestations fiscales" (n° 13416)
11.01 Stefaan Vercamer (CD&V): Naar aanleiding
van de trage en moeilijke erkenning van
organisaties die fiscaal aftrekbare giften mogen
ontvangen, heeft de contactgroep Giften in oktober
2002 een rapport uitgebracht met voorstellen van
acties op lange en korte termijn om aan de
problematiek te tegemoet te komen. Momenteel
11.01 Stefaan Vercamer (CD&V) : À la suite des
lenteurs et des difficultés dans le cadre de la
procédure d'agrément des ASBL pouvant délivrer
des attestations fiscales, le groupe de contact
Libéralités a publié en 2002 un rapport dans lequel
sont proposées des actions à mener à court et à
long
terme
pour
remédier
au
problème.
27/05/2009
CRABV 52
COM 574
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
18
lopen die erkenningen weer vertraging op.
Hoeveel
nieuwe
aanvragen
en
hoeveel
hernieuwingen zijn vorig jaar en dit jaar in de
procedure blijven hangen? Hoe komt het dat de
uitvoering van de acties op lange termijn stilgevallen
zijn? Hoe kunnen de vzw's zeker zijn dat ze de
fiscale attesten zullen mogen afleveren?
Actuellement, on observe de nouveau un retard au
niveau de l'agrément des ASBL concernées.
Combien
de
nouvelles
demandes
et
de
renouvellements sont restés en suspens l'an
dernier et cette année ? Pourquoi la mise en oeuvre
des actions à long terme a-t-elle connu un coup
d'arrêt ? Comment les ASBL peuvent-elles être
sûres de pouvoir délivrer les attestations fiscales ?
11.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Over
het aantal dossiers heb ik geen statistische
gegevens. De erkenningstermijn is in bepaalde
gevallen inderdaad opgelopen.
Naar aanleiding van een ingebrekestelling en een
gemotiveerd advies van de Europese Commissie
heb ik mijn administratie de opdracht gegeven de
wettekst in overeenstemming te brengen met de
Europese regelgeving. Daarna zal dat ook moeten
gebeuren met het uitvoeringsbesluit. Daarbij zal
rekening worden gehouden met het voorstel van de
Contactgroep Giften en met een aantal andere
mogelijke uitbreidingen. Morgen zal daarover een
nieuw wetsontwerp aan de Ministerraad worden
voorgelegd.
11.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Quant au nombre de dossiers, je ne dispose pas de
statistiques à ce sujet. Dans certains cas, le délai
d'agrément s'est en effet allongé.
A la suite d'une mise en demeure et d'un avis
motivé de la Commission européenne, j'ai chargé
mon administration de mettre le texte de loi en
conformité avec la réglementation européenne.
L'arrêté royal devra également être adapté en ce
sens. Il sera tenu compte à cet égard de la
proposition du Groupe de contact Dons et d'une
série d'autres possibilités d'extension. Un nouveau
projet de loi relatif à cette matière sera déposée
demain au Conseil des ministres.
11.03 Stefaan Vercamer (CD&V): Wanneer zullen
de
vzw's
dan
uitsluitsel
hebben?
De
belastingaangiftes moeten nu worden ingevuld.
11.03 Stefaan Vercamer (CD&V) : Quand les
ASBL sauront-elles à quoi s'en tenir ? L'heure est
venue de remplir les déclarations d'impôt.
11.04 Minister Didier Reynders (Nederlands): De
procedure moet worden gevolgd. Ze impliceert het
akkoord van verschillende overheden en het is dus
niet alleen mijn zaak, maar ook een zaak voor de
andere bevoegde ministers.
11.04 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
La procédure doit être suivie. Pour cela, plusieurs
administrations doivent donner leur accord. Ce n'est
donc pas seulement mon problème, mais aussi
celui des autres ministres compétents.
11.05 Stefaan Vercamer (CD&V): De dossiers
wachten gewoon op behandeling.
11.05 Stefaan Vercamer (CD&V) : Les dossiers
attendent simplement d'être traités.
11.06 Minister Didier Reynders (Nederlands): Ja,
op twee niveaus.
11.06 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Oui, à deux niveaux.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 17.01 uur.
La réunion publique de commission est levée à
17 h 01.